Wielu zawodników stwierdza, że do dekoncentracji dochodzi u nich wówczas, kiedy zaczynają myśleć o popełnionych błędach, porażkach, niewystarczająco dobrze pokonanym właśnie odcinku trasy czy też o tym, że kolejny moment zawodów może zadecydować o wygranej w zawodach, co tylko wzmaga w zawodniku uczucie napięcia i nie pozwala się skoncentrować na tym, co w danej chwili istotne dla prawidłowego wykonania zadania. Można zatem powiedzieć, że podstawowym zadaniem treningu koncentracji ma być nabycie umiejętności „pozostawania z teraźniejszością” lub - jak to się kolokwialnie zwykło mawiać - bycia tu i teraz. W psychologii sportu istnieje wiele technik służących poprawie koncentracji zawodnika. Jedną z tych metod jest technika uważnej obecności znana pod nazwą mindfulness. Twórca mindfulness określa ją jako szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę (Jon Kabat-Zinn, 1990). Mindfulness jest czymś w rodzaju medytacji, jednak rożni się od niej zasadniczo tym, że osoba praktykująca nie dąży do wyregulowania swojego oddechu, np. poprzez liczenie w myślach, ale koncentruje się raczej na obserwacji własnego oddechu, bez prób modyfikacji tempa oddychania. Najważniejsze, by skoncentrować się na bieżącej chwili na tyle, by dostrzec burzące ten stan myśli czy zewnętrzne bodźce rozpraszające naszą uwagę i je zaakceptować. Trening uważnej obecności pomaga sportowcom w zarządzaniu swoją uwagą, a także wyciszeniu się przed szczególnie trudnymi zawodami. W ten sposób uczymy się koncentrować na sprawach ważnych z punku widzenia sytuacji współzawodnictwa, przy jednoczesnej akceptacji bodźców z zewnątrz i wewnątrz, których nie odbieramy już jako zagrażających czy przeszkadzających. Biofeedback, czyli biologiczne sprzężenie zwrotne jest metodą treningową umożliwiającą osobie trenującej wpływ na reakcje organizmu. Aparatura do biofeedback bada między innymi takie fizjologiczne parametry jak oporność skóry czy czynność bioelektryczną mózgu. Reakcje organizmu są za pomocą tej aparatury odnotowywane. Sygnały czynności organizmu takie jak: fale mózgowe czy przewodnictwo elektryczne skóry są przetwarzane na pewien rodzaj gry video wyświetlanej na ekranie komputera. Pacjent gra w grę komputerową sterując swoim umysłem, a konkretnie kontrolując swoje reakcje fizjologiczne, przez co uczy się, jaki poziom jest dla niego optymalny do osiągnięcia korzystnego wyniku, a jego zadaniem jest jak najdłużej ten poziom utrzymać, inaczej przegrywa we wspomnianej grze. Warto także zaznaczyć, że Adam Małysz w swoim treningu mentalnym wykorzystywał między innymi metodę biologicznego sprzężenia zwrotnego. Z tego typu treningów korzysta również Polski Związek Tenisowy stosując go u tenisistów w celu maksymalizowania ich osiągnięć. Nie sposób nie wspomnieć w tym zagadnieniu o roli wizualizacji, która ma na celu ,,wtłoczenie’’ zawodnika w sytuację startową jeszcze przed zawodami. Kolarz wyobrażający sobie siebie na stracie, pokonującego kolejne etapy przejazdu i w końcu tryumfującego na mecie, oswaja się w pewien sposób z sytuacją, w której przyjdzie mu uczestniczyć. Bardzo obrazowe wydają się badania, które wykazały, że podczas wyobrażania sobie pewnych czynności aktywują się te same obszary naszego mózgu, co podczas ich fizycznego wykonywania. Wizualizacja i skoncentrowanie się na wyobrażeniach dotyczących pokonywanych kolejno odcinków trasy wzmacnia pewność siebie i pozwala skupić się na jak najlepszym wykonaniu swojego zadania, co w konsekwencji nierzadko przekłada się na uzyskanie upragnionego wyniku.

bikeBoard 8/2010 (gdzie kupić)


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2010-08-31

Autor: Katarzyna Kosior

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920