Mózg, jako organ zawiadujący pracą całego organizmu, musi być dobrze zaopatrzony w niezbędne substancje odżywcze. Jest on także siedliskiem emocji i inteligencji, przez co niezwykle ważna wydaje się być dbałość o jego dobrostan. Badania medyczne wykazały, że odpowiednio zbilansowana dieta w połączeniu z ćwiczeniami wspomagającymi procesy kognitywne znacząco przyczyniają się do poprawy takich funkcji umysłu jak koncentracja czy wytrwałość w rozwiązywaniu zadań. O mózg można dbać poprzez ćwiczenia manualne i poznawcze, dietę, leki, sporty i gimnastykę, medytację, relaksację, a także słuchanie muzyki i amatorskie uprawianie sztuki. Podstawą jest dieta, bowiem dzięki odpowiedniemu „paliwu” nasz mózg może sprawnie i efektywnie funkcjonować, a przy tym służyć nam do późnej starości. To, co jemy, wpływa na nasz nastrój i wszystkie funkcje umysłowe, dlatego warto wybierać te produkty, które nie będą powodowały u sportowca spadków dobrego samopoczucia, witalności, a do tego nie będą otumaniały, bo przecież odpowiednia koncentracja i pozytywne myślenie są podstawą udanego treningu. Kluczową rolę w sprawnym funkcjonowaniu umysłu sprawują nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które możemy odnaleźć w rybach, oleju i siemieniu lnianym. Siemię lniane można prażyć z miodem, a także dodawać do sałatek czy kanapek. Sprzymierzeńcami naszego mózgu są także warzywa zielone, orzechy, owsianka i pieczywo pełnoziarniste. Również produkty bogate w lecytynę, tj. wątróbka, jaja, orzeszki ziemne, ryby, kiełki, kalafior i kapusta mogą przyczynić się do pobudzenia naszego układu nerwowego, wzmocnienia zdolności koncentracji, zapamiętywania, a także poprawy refleksu, na którym nierzadko wielu sportowców pracuje również przy pomocy rożnego rodzaju ćwiczeń ruchowych. W pracy nad polepszeniem czasu reakcji, a więc szybkości reagowania na bodziec, warto pamiętać o odpowiedniej diecie uzupełnionej o lecytynę właśnie. Codzienne spożywanie pełnoziarnistych produkt.w zbożowych, warzyw, owoców i produktów mlecznych odżywia nasz mózg, a błonnik, witamina B i aminokwasy w nich zawarte poprawiają naszą pamięć, płynność mowy, jak również nastrój. Mówi się, że w sezonie jesienno-zimowym, którego cechą charakterystyczną jest zwiększona zachorowalność na depresję, spożywanie ryb i picie oleju lnianego, a także przegryzanie orzechów włoskich, może poprawić nasze samopoczucie. W trosce o zdrowie naszych komórek nerwowych warto zaopatrzyć nasz mózg we wspomniane już witaminy z grupy B. Prawidłowe działanie komórek nerwowych to zasługa kwasów tłuszczowych omega-3, które odnajdziemy w nasionach lnu i rybach. Nie należy zapominać także o tym, by wzbogacić naszą dietę o przeciwutleniacze, których zadaniem jest usuwanie z organizmu wolnych rodników, mogących znacznie uszkadzać komórki organizmu. Dieta bogata w przeciwutleniacze w znacznym stopniu redukuje ryzyko utraty zdolności kognitywnych, tj. pamięci, umiejętności oceniania i sprawnego rozumowania. Ich źródłem są: szpinak, brokuły, papryka, maliny, truskawki oraz świeże zioła. Dlatego w celu poprawienia swojej koncentracji zajadaj się złożonymi węglowodanami, które odnajdziesz w pełnoziarnistych płatkach śniadaniowych. Żeby ochronić swój mózg przed stresem i jego destrukcyjnym wpływem rozkoszuj się smakiem leśnych jagód, które także są bogatym źródłem drogocennych przeciwutleniaczy. Między posiłkami możesz jeść rodzynki, bo to one zawierają ważny pierwiastek jakim jest bor, a ich spożywanie może przyczynić się do poprawy koordynacji rąk, oczu, jak również pamięci i koncentracji.

Dodano: 2010-04-27

Autor: Tekst: Katarzyna Kosior

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920