
Naprawa dziurawej dętki
Wymiana dętki
Teoretycznie każdy wie jak sobie poradzić z tą prostą naprawą, ale jest kilka sztuczek, które mogą pomóc.
1. Spuść resztkę powietrza.
2. Używając obu kciuków przeciągnij oponę na drugą stronę obręczy i w ten sposób zsuń jeden z "drutów" opony do środka obręczy na całym obwodzie. (Zdjęcie 1.)
1. Odwróć koło i zadziałaj w drugą stronę. Szczypiąc bok opony wysuń jej rant na krawędź obręczy. Jest to łatwe kiedy pozostały obwód rantu jest luźny i nie opiera się na brzegu obręczy. (Zdjęcie 2.)
2. Jeśli nie jest to opona bezdętkowa możesz posłużyć się łyżkami do opon. Wystarczy podważyć rant opony i zaczepić haczyk łyżki o szprychę. Następnie w odległości 5-7 cm posłużyć się w ten sam sposób drugą łyżką. (Zdjęcie 3.)
3. Jeśli rant opony nie spadł jeszcze na zewnątrz obręczy, należy posłużyć się analogicznie trzecią łyżką. To z pewnością wystarczy.
4. Przesuwając dłonią pod rantem opony należy zsunąć go na zewnątrz na całym obwodzie. Nie musisz ściągać drugiego, no chyba, że trzeba wymienić oponę.
5. Odkręcić nakrętkę mocująca zawór i wyjąć dętkę.
6. Przesunąć oponę tak, żeby było widać czy taśma wewnątrz obręczy dokładnie przykrywa nyple. Ostre krawędzie nypli lub wystające do wnętrza szprychy mogą być pierwszą przyczyną przedziurawienia dętki.
7. Gołą dłonią należy dokładnie sprawdzić czy od środka opony nie tkwi jakiś kolec, drut bądź inny ostry zadzior. Jeśli tkwi, to go usuń!
8. Dopiero teraz można założyć nową dętkę. Lekko ją nadmuchaj - choćby ustami, żeby się rozprężyła.
9. Zawór włóż do otworu w obręczy. Wepchnij dętkę do opony.
10. Załóż swobodny rant opony na obręcz zaczynając od zaworu. (Zdjęcie 4.)
11. Sukcesywnie i symetrycznie nasuwaj rant opony na krawędź obręczy.
12. Po założeniu nieco napompuj i sprawdź czy opona dobrze "siadła" w stopkach obręczy i nigdzie nie wystaje.
13. Jeśli masz zawór Presta dopiero teraz nakręć srebrną nakrętkę stabilizującą go w obręczy
14. Napompuj nie przekraczając zalecanego przez producenta ciśnienia.
Łatanie dętki
Przebicie zapasu w ciągu jednej wycieczki nie jest niczym szczególnym. Wówczas dętkę trzeba załatać.
1. Najważniejsza jest diagnoza, czyli wykrycie nieszczelności. Dętkę należy lekko napompować. Często dziurki są tak małe, że ich odnalezienie nie jest łatwe. Podmuch wykryją tylko najwrażliwsze receptory na skórze znajdujące się w nozdrzach i na policzkach. Wystarczy skrupulatnie przesuwać dętkę pod nosem jak do wąchania. Odnalezioną dziurkę należy zatkać palcem i szukać dalej. Najczęściej obok znajduje się druga, bowiem najczęstszą przyczyną złapania "kapcia" w terenie jest dobicie opony. Tzw. "snake bite" (Zdjęcie 5.) jest zmorą wszystkich jeżdżących w terenie, opona wraz z dętką jest przyszczypnięta pomiędzy kamieniem i obręczą i przecięta dwa (!) razy.
2. Papierem ściernym należy oczyścić i zmatowić okolice dziurki, przetarta powierzchnia powinna być większa niż łatka.
3. Nanieść cienką (!) warstwę kleju na wyczyszczone papierem miejsce.
4. Należy odczekać aż powierzchnia kleju przestanie się błyszczeć, trwa to kilkanaście sekund i można to przyspieszyć dmuchając.
5. Dopiero teraz należy ściągnąć folię aluminiową z łatki i dokładnie docisnąć łatkę. Nie należy przejmować się przeźroczystą folią na łatce i zostawić ją. Próby zdarcia jej na świeżo, mogą skończyć się odklejeniem całej łatki. (Zdjęcie 6.)
6. Po powrocie do domu łataną dętkę trzeba wymienić.
Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35
Dodano: 2011-12-17
Autor: bikeBoard
Reklama