Brak pewności ujawnia się zwykle w decydujących momentach sportowych zmagań. Napięcie przeżywane w sytuacjach startowych może stanowić przeszkodę w zaprezentowaniu się w pełni swoich możliwości i może wynikać z braku wiary we własną sprawność. Gdy wiara ta jest silna, zawodnik staje się mniej introspektywny i refleksyjny, a tym samym ma w sobie mniej napięcia. Jego działania przybierają formę bardziej spontanicznych i efektywnych. Uświadamiając sobie, jak ogromny wpływ na występ i jego rezultat mają myśli oraz przekonania na swój temat, nietrudno zrozumieć, jak łatwo mogą one zablokować nasz potencjał i uniemożliwiać zaprezentowanie się w sytuacji rywalizacji sportowej na najwyższym poziomie własnych umiejętności. Zrozumienie, że to poczucie zbyt niskiego poziomu kompetencji własnych wpłynęło na odniesioną przez nas porażkę jest kluczem do zmian w kierunku jego podniesienia. Od nas samych w dużej mierze zależy, w jaki sposób o sobie myślimy, jak siebie postrzegamy i czy darzymy siebie zaufaniem. Alan Loy McGinnis w swojej książce pod tytułem Sztuka pewności siebie podkreśla fakt, że każdy człowiek ma indywidualne ograniczenia w zakresie podejmowanych działań, a sama wiara we własne możliwości nie czyni nas wszechmocnymi. Ma to istotne znaczenie, ponieważ pozwala zrozumieć, że zbytnia pewność siebie zwykle również nie przynosi pozytywnych rezultatów w sporcie. W budowaniu pewności siebie chodzi o to, by rozwijać w sobie adekwatny, realistyczny i pozytywny wizerunek własnej osoby. Wizerunek ten określany jest na piramidzie kompetencji sportowych jako subiektywne uczucie samorealizacji, a więc sposób, w jaki sportowiec określa samego siebie oraz własne osiągnięcia, bez względu na to, czy odnosi więcej zwycięstw, czy częściej przegrywa. Ważne, by stać się świadomym swoich atutów i ograniczeń oraz tego, jak można je wykorzystać na treningach i podczas startów. Taka postawa pozwala podnieść poczucie naszej kontroli nad sytuacją, a przez to obniża stres z nią związany. Wiedząc, czego możemy się po sobie spodziewać, gdzie są granice naszych umiejętności, a także jaki element wytrenowania mamy opanowany do perfekcji, łatwiej znieść nam ewentualną porażkę. Zbytnia pewność siebie może przysporzyć wielu rozczarowań, może także stać się przyczyną spadku motywacji, na skutek przegranych zawodów, co do których byliśmy pewni swego. Jednak to od nas zależy jak ukształtujemy swoją pewność siebie Podstawowym elementem w procesie budowania pewności siebie jest skoncentrowanie się na własnych możliwościach, a nie na ograniczeniach. Trzeba wiedzieć co umiemy, a nad czym należałoby jeszcze popracować, ale zamiast skupiać się podczas treningu na swoich słabych stronach, należy starać się wyeksponować ewidentne walory, wykorzystać mocne punkty swojego przygotowania. U zawodników z dość niskim poczuciem pewności siebie można zaobserwować dążenie do zanotowania kolejnego niepowodzenia.

Dodano: 2010-09-30

Autor: Katarzyna Kosior

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB