U zarania bikeBoardu pojawił się cykl artykułów pod tajemniczym kryptonimem WOWSZSK (wszystko o co wstydzisz się zapytać swoich kumpli), gdzie staraliśmy się tłumaczyć skomplikowane zagadnienia. Rubryka umarła śmiercią naturalną. Okazuje się jednak, że zupełnie niesłusznie.

Pracuję na wysuniętym przyczółku – zajmuję się prenumeratą – więc z natury rzeczy mam kontakt z czytelnikami i prenumeratorami. Zwierzają mi się czasem, że część skomplikowanych oznaczeń, symboli oraz technologii jest dla nich nie tylko niejasna, ale zupełnie niezrozumiała. Otwarłam gazetę na chybił-trafił a tu... Monocoque, rocker, pressfit, UST, CTD – więc ja się pytam WTF?! Postanowiłam interweniować. W Waszym imieniu – w imieniu ludu – poprosiłam wszechwiedzących redaktorów, aby wyjaśnili mi kilka niezrozumiałych pojęć. A skoro ja – blondynka – pojęłam, Wam przyjdzie to z jeszcze większą łatwością.

System PM (Post Mount) – sposób mocowania hamulca tarczowego. Łatwo poznać, bo śruby mocujące zacisk hamulca skierowane są w ramie ku górze, a przy widelcu do tyłu (zdj. 1). Rozwiązanie to jest lżejsze (nie potrzeba adaptera) i łatwiej jest ustawić hamulec, ponieważ nie trzeba stosować podkładek tak, jak w odesłanym do lamusa systemie IS (International Standard (zdj. 2).


Zdanie z którgoś z testów : Rozwiązanie zawieszenia opartego o pływające mocowanie dampera z systemem powiększonej komory (Full Floater, DRCV) jest wsparte poprzez monolityczny łącznik Evo Link oraz oś ABP.

Uff... Ciężko przeczytać, a co dopiero rozkminić. Ale to tylko pozory. Postanowiłam rozłożyć to zdanie na czynniki pierwsze, zobaczcie co wyszło:

Full Floater – damper mocowany jest w dwóch ruchomych punktach (zdj. 3). Normalnie damper w jednym punkcie przykręcony jest na sztywno do przedniej części ramy. Co daje Full Floater? Opis moich kolegów jest czytelny i nacechowany emocjami.

Monolityczny łącznik Evo Link – łącznik, czyli element wahacza, akurat ten wykonany z jednego kawałka, bez spawów czy łączeń. Dzięki temu jest lekki i sztywny, zapewnia mocny punkt łączenia przedniego i tylnego trójkąta, czyniąc przez to ramę sztywniejszą bocznie, a więc... lepszą. Tak mówią.

ABP – Active Braking Pivot, jest to rozwiązanie konstrukcji tylnego zawieszenia, gdzie jedna z osi obrotu wahacza pokrywa się z osią koła.

DRCV – Dual Rate Control Valve. Chodzi o to, że w damperze znajdują się dwie komory powietrzne, a nie jedna. Po prostu. A opis działania tego wynalazku pozostawiam naszym doświadczonym testerom.


A może Wy znaleźliście jakieś zdanie, z którego nic a nic nie rozumiecie? Może istnieje jakaś tajemnicza technologia, o którą wstydzicie się zapytać bardziej doświadczonych bikerów? Chłopaki, nie krępujcie się – piszcie do mnie na prenumerata@bikeboard.pl! Z pewnością nie będę znała odpowiedzi na Wasze pytania, ale wiem kogo zapytać i potem przetworzę to na „ludzki” język.

Wasza Paulina

Dodano: 2014-04-24

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB