Regulacja sterów A-head
Od właściwej regulacji łożysk sterowych roweru zależy
prowadzenie, bezpieczeństwo i sterowność roweru. Łożyska
sterowe kierownicy muszą być ustawione na tyle lekko, żeby
umożliwić łatwe obracanie kierownicą, a jednocześnie na tyle
mocno, żeby nie było luzów, klekotu i brzęczenia. Pochylony
rower powinien skręcać bez dotykania kierownicy. Zbyt mocno
skręcone stery utrudniają prowadzenie. Lepiej więc, żeby w
sterach był niewielki luz, niż żeby łożyska były zbyt mocno
skręcone. Kulki łożysk są twardsze niż bieżnie i nadmiernie
ściśnięte wybijają w nich maleńkie wgłębienia, wyczuwalne
podczas kręcenia kierownicą i zmniejszające precyzję
sterowania.
- Odkręcić dekiel i sprawdzić czy górna krawędź rury widelca znajduje się ok. 1-2 mm poniżej górnej krawędzi wspornika kierownicy (Zdjęcie 1.). Jeżeli jest wyżej, należy skrócić odpowiednio rurę lub zastosować podkładkę. Zbyt krótka rura jest niebezpieczna!
- Założyć dekiel z powrotem, na razie lekko dokręcając śrubę regulacyjną (A) i poluzować śrubę(y) zaciskającą(e) wspornik (B). (Zdjęcie 2.)
- Zacisnąć klamkę przedniego hamulca i wykonać kilka małych ruchów rowerem w przód i w tył. Przesunięcia miski górnej względem dolnej (góra-dół), oznaczają, że stery są luźne. (Zdjęcie 2.)
- Jeśli stery nie obracają się swobodnie, należy w celu ich poluzowania solidnie uderzyć kołem o podłoże, jeżeli nadal obracają się z oporem, należy odkręcić śrubkę regulacyjną o ćwierć obrotu i wrócić do punktu 3.
- Jeżeli jest luz, należy dokręcić śrubkę regulacyjną o ćwierć obrotu i wrócić do punktu 3.
- Należy sprawdzić czy stery obracają się swobodnie, w tym celu trzeba podnieść przednie koło i przechylić rower na bok, kierownica powinna swobodnie przekręcić się na bok. (Uwaga: mogą w tym przeszkadzać linki). Jeśli kierownica nie chce sama skręcić trzeba wracamy do pkt.4.
- Po ustawieniu łożysk sterów należy ustawić wspornik idealnie na wprost i dokręć bardzo mocno śrubę(y) wspornika. Jeżeli zacisk wspornika jest zabezpieczony dwoma śrubami, należy dokręcać je na przemian po pół obrotu każdą.
- Po zakończeniu regulacji śrubę dekla warto dokręcić o pół obrotu
katalog bikeBoard 2006
Zdjęcie 1. Prawidłowa długość rury sterowej |
Zdjęcie 2. Luz objawia się wzajemnym ruchem misek sterowych - patrz punkt 3 |
- Odkręcić dekiel i sprawdzić czy górna krawędź rury widelca znajduje się ok. 1-2 mm poniżej górnej krawędzi wspornika kierownicy (Zdjęcie 1.). Jeżeli jest wyżej, należy skrócić odpowiednio rurę lub zastosować podkładkę. Zbyt krótka rura jest niebezpieczna!
- Założyć dekiel z powrotem, na razie lekko dokręcając śrubę regulacyjną (A) i poluzować śrubę(y) zaciskającą(e) wspornik (B). (Zdjęcie 2.)
- Zacisnąć klamkę przedniego hamulca i wykonać kilka małych ruchów rowerem w przód i w tył. Przesunięcia miski górnej względem dolnej (góra-dół), oznaczają, że stery są luźne. (Zdjęcie 2.)
- Jeśli stery nie obracają się swobodnie, należy w celu ich poluzowania solidnie uderzyć kołem o podłoże, jeżeli nadal obracają się z oporem, należy odkręcić śrubkę regulacyjną o ćwierć obrotu i wrócić do punktu 3.
- Jeżeli jest luz, należy dokręcić śrubkę regulacyjną o ćwierć obrotu i wrócić do punktu 3.
- Należy sprawdzić czy stery obracają się swobodnie, w tym celu trzeba podnieść przednie koło i przechylić rower na bok, kierownica powinna swobodnie przekręcić się na bok. (Uwaga: mogą w tym przeszkadzać linki). Jeśli kierownica nie chce sama skręcić trzeba wracamy do pkt.4.
- Po ustawieniu łożysk sterów należy ustawić wspornik idealnie na wprost i dokręć bardzo mocno śrubę(y) wspornika. Jeżeli zacisk wspornika jest zabezpieczony dwoma śrubami, należy dokręcać je na przemian po pół obrotu każdą.
- Po zakończeniu regulacji śrubę dekla warto dokręcić o pół obrotu
katalog bikeBoard 2006
Dodano: 2006-03-27
Autor: bikeBoard
Reklama