
Regulacja tylnej przerzutki : śrubka B
Kto stoi, ten się cofa, zatem idziemy do przodu i zapraszamy na film o regulacji tylnej przerzutki.
Regulacja przerzutki to nie tylko kwestia indeksacji, czyli precyzji w zmianie biegów osiąganej poprzez regulację naprężenia linki. Wytłumaczyliśmy ją dokładnie w zwartej procedurze prezentowanej na naszej stronie (zobacz regulacja przerzutek). Przerzutki tylne posiadają jeszcze trzy inne regulacje. Kluczowe jest ograniczenie wychylenia wózka tak, żeby uniknąć zrzucenia łańcucha z najmniejszego trybu pomiędzy kasetę, a ramę oraz z największego trybu kasety w szprychy. Odpowiedzialne za to są śrubki ograniczników oznakowane L dla największego trybu i H dla najmniejszego. Ale to jeszcze nie koniec, dość często zdarza się, że przerzutka - mimo regulacji indeksowania - hałasuje ociera i sprawia kłopoty szczególnie na największym trybie kasety. Jest to najprawdopodobniej źle wyregulowane odsunięcie górnego kółka przerzutki od zębów kasety. Przypadłość ta trapi głównie przerzutki SRAM i Shadow, w których nie ma sprężyny dociągającej wózek do kasety. Po wrzuceniu łańcucha na największy tryb kasety i najmniejszą koronę z przodu, przekręć pedałami do tyłu. Śrubką regulacyjną B (patrz zdjęcie obok) należy ustawić kółko jak najbliżej zębów kasety, ale wystarczająco daleko, żeby nie ocierało. Regulację należy powtórzyć przy łańcuchu na najmniejszym trybie kasety. Jeśli mimo regulacji indeksacji, ograniczników i odstawienia kółka przerzutki od kasety zmiana biegów nie jest płynna i szybka, warto udać się do warsztatu. Prawdopodobną przyczyną może być zgięty hak, źle dobrane długości pancerzy, zgięty wózek, albo zakleszczone ogniwo łańcucha. Wprawny mechanik postawi diagnozę w krótkim czasie. I równie szybko rzecz naprawi. Szkoda czasu na chałtury.
Regulacja przerzutki to nie tylko kwestia indeksacji, czyli precyzji w zmianie biegów osiąganej poprzez regulację naprężenia linki. Wytłumaczyliśmy ją dokładnie w zwartej procedurze prezentowanej na naszej stronie (zobacz regulacja przerzutek). Przerzutki tylne posiadają jeszcze trzy inne regulacje. Kluczowe jest ograniczenie wychylenia wózka tak, żeby uniknąć zrzucenia łańcucha z najmniejszego trybu pomiędzy kasetę, a ramę oraz z największego trybu kasety w szprychy. Odpowiedzialne za to są śrubki ograniczników oznakowane L dla największego trybu i H dla najmniejszego. Ale to jeszcze nie koniec, dość często zdarza się, że przerzutka - mimo regulacji indeksowania - hałasuje ociera i sprawia kłopoty szczególnie na największym trybie kasety. Jest to najprawdopodobniej źle wyregulowane odsunięcie górnego kółka przerzutki od zębów kasety. Przypadłość ta trapi głównie przerzutki SRAM i Shadow, w których nie ma sprężyny dociągającej wózek do kasety. Po wrzuceniu łańcucha na największy tryb kasety i najmniejszą koronę z przodu, przekręć pedałami do tyłu. Śrubką regulacyjną B (patrz zdjęcie obok) należy ustawić kółko jak najbliżej zębów kasety, ale wystarczająco daleko, żeby nie ocierało. Regulację należy powtórzyć przy łańcuchu na najmniejszym trybie kasety. Jeśli mimo regulacji indeksacji, ograniczników i odstawienia kółka przerzutki od kasety zmiana biegów nie jest płynna i szybka, warto udać się do warsztatu. Prawdopodobną przyczyną może być zgięty hak, źle dobrane długości pancerzy, zgięty wózek, albo zakleszczone ogniwo łańcucha. Wprawny mechanik postawi diagnozę w krótkim czasie. I równie szybko rzecz naprawi. Szkoda czasu na chałtury.
Artykuł powstał przy współpracy z zespołem mechaników z krakowskich sklepów Rowmix.
Porada mechanika: Zawsze miej w kieszonce koszulki małą buteleczkę z olejem łańcuchowym. Pokonując długi dystans np. maratonu w złych warunkach pogodowych - błocie, deszczu czy chlapie na bufecie szybko obryzgaj olejem wszystkie ogniwa i pędź dalej.
Krzysztof „Spaceman” Lipiński Rowmix Kraków
Reklama