KREATYNA TO JEDEN Z NAJSTARSZYCH, ALE I NAJPOPULARNIEJSZYCH DOSTĘPNYCH SUPLEMENTÓW. JEJ DZIAŁANIE ZOSTAŁO NAUKOWO UDOWODNIONE, A FORMY JEJ DOSTARCZANIA Z BIEGIEM LAT ROZWIJAJĄ SIĘ W NIESAMOWITYM TEMPIE. Kreatyna jako taka - w formie monohydratu - znana i lubiana jest przede wszystkim na siłowniach… Czy może pomóc wytrzymałościowcom? Kreatyna jest najważniejszym magazynem, dostawcą i dystrybutorem cennej energii dla naszego organizmu, gdyż kieruje jej obrotem na poziomie komórkowym, to substancja posiadająca właściwość odbudowy związków energetycznych (ATP). Jej niewielkie ilości znajdują się w mięśniach, a po związaniu z resztą kwasu fosforowego możliwe jest kierowanie energii do wszystkich potrzebnych procesów życiowych, począwszy od normalnego oddychania, przez skurcz mięśni, procesy anaboliczne jak synteza nowych białek, aż po skomplikowane procesy myślenia i zapamiętywania. Czy zdajesz sobie sprawę, że aby dostarczyć około 4 gramy kreatyny należałoby spożyć 1 kg chudego mięsa lub ryby? Nierealne… a przecież 4 g to wciąż mało! Organizm nie potrafi magazynować ATP, stąd tak ważne jest suplementowanie związków kreatyny. Jej energogenny efekt polega na wzroście stężenia fosfokreatyny w komórkach mięśni, co naturalnie prowadzi do szybszej resyntezy ATP. Dzięki temu wzrasta efektywność ćwiczenia, opóźnia się proces zmęczenia i przyspiesza restytucja. Wyniki badań naukowych dowodzą, że suplementacja kreatyną zwiększa moc aerobową oraz wpływa korzystnie na przyrost suchej masy mięśniowej. W naszym przypadku po kreatynie możemy spodziewać się przede wszystkim wzrostu wytrzymałości, siły mięśniowej, wzrostu beztłuszczowej masy ciała i poprawy sprawności układu sercowo-naczyniowego. Na efekty jej działania wcale nie trzeba długo czekać - niektóre staki, dzięki substancjom dodatkowym, działają niemalże natychmiast, inne już po kilku dniach. Treningi mogą być dłuższe i bardziej efektywne, a okres regeneracji szybszy. Dzięki temu wzrasta wydolność i poprawia się muskulatura ciała. Jako pierwszy ukazał się na rynku monohydrat kreatyny, lecz - jak się później okazało - jedną z jego wad jest łatwa przemiana do nieaktywnej fosfokreatyny, dlatego by zrekompensować straty, dawki musiały być doprawdy spore. Później powstały formy skoniungowane, gdzie cząsteczka kreatyny jest zabezpieczona np. kwasem jabłkowym. Kolejno opracowano ester kreatyny - zwiększając biodostępność kreatyny z przewodu pokarmowego. Po jabłczanie przyszedł czas na ester etylowy, pozwalający na równomierne uwalnianie związków kreatyny i dobre zabezpieczenie cząsteczki. Obecnie na rynku produktów kreatynowych jest na tyle dużo, że zostały one podzielone. Istnieje wiele odmian kreatyny - poczynając od tradycyjnego monohydratu kreatyny, poprzez nowsze formy jak jabłczan, pirogronian, cytrynian, ester czy buforowany monohydrate kreatyny (Kre-Alkalyn), po zaawansowane staki kreatynowe. Zawierają one kombinację rożnych rodzajów kreatyny oraz substancji pomocniczych zwiększających jej wchłanianie oraz pozytywnie wpływających na poprawę ogólnych zdolności wysiłkowych i szybszy wzrost. Same staki również można, a nawet trzeba, podzielić na uniwersalne oraz przed- i potreningowe.

Dodano: 2010-05-31

Autor: Tekst: Karolina Kozela

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB