Ciągła pogoń za nowinkami, jak i zawzięta walka o klienta firm produkujących suplementy dla sportowców, spowodowała, że na rynku znajduje się obecnie cała masa różnych preparatów. Niektóre z nich są skuteczne jedynie na reklamach. Dlatego w tym artykule zaproponujemy kilka sprawdzonych preparatów pod kątem kolarstwa, które pomogą wam jeździć szybciej, jak i znacznie skrócą czas potrzebny na regenerację.

W tym miejscu zamieszczamy jedynie skrót artykułu, po jego pełny tekst zapraszamy do majowego numeru bikeBoard 3/2003 (gdzie kupić).

Każdy człowiek posiada pewne uwarunkowania genetyczne, które odpowiadają za jego możliwości wysiłkowe. Dlatego nie każdy może zostać mistrzem olimpijskim czy mistrzem świata, jednak poprzez systematyczny i odpowiedni trening fizyczny może w pełni wykorzystać swój potencjał genetyczny.

Nieustannie trwają pace nad udoskonalaniem procesów treningowych w celu uzyskiwania coraz to lepszych rezultatów. Sportowcy na wszystkich poziomach zaawansowania sportowego poszukują nowych możliwości, które zapewnią im zwycięstwo nad rywalami. W tym celu ciągle doskonalą swoje plany treningowe, korzystają z środków odnowy biologicznej, eksperymentują ze sprzętem sportowym a także poszukują substancji, które wpłyną na poprawę osiąganych przez nich wyników.

Wspomniane substancje określane są jako środki ergogeniczne bądź wspomagające, mają na celu podniesienie sprawności sportowej, poprzez pokonanie barier sprawności fizycznej. Efekt ten osiągany jest poprzez zwiększenie mocy fizycznej, odporności psychicznej bądź poprawę sprawności mechanicznej organizmu. Takie działanie ma za zadanie zapobiec zmęczeniu lub opóźnić jego wystąpienie.

Każda dyscyplina sportowa stawia organizmowi inne wymagania pod kątem cech motorycznych jak i psychicznych. Spowodowało to, że na rynku znajduje się wiele różnych środków wspomagających, które nie zawsze są skuteczne. Poza tym istnieje efekt placebo i skąd mieć pewność czy preparat naprawdę działa? Dlatego postaram się przedstawić kilka sprawdzonych suplementów, które przeszły pomyślne testy zarówno w laboratoriach jak i na arenach sportowych.

BCAA (aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach) - Do tych aminokwasów zalicza się leucynę, izoleucynę i walinę, stanowią one około 30-40% tkanki mięśniowej. BCAA należą do substancji egzogennych, co oznacza, że muszą być dostarczane do organizmu z pożywieniem. Pełnią one bardzo ważne funkcje fizjologiczne w naszym organizmie. Działają antykatabolicznie (ograniczają rozpad) na tkankę mięśniową, zwiększają tempo syntezy białek jak i poprawiają bilans azotowy, dzięki czemu przyspieszają adaptację wysiłkową. Zapotrzebowanie na BCAA wzrasta zarówno w trakcie jak i po wysiłku fizycznym, w sytuacjach stresowych stresie oraz w trakcie odchudzania. Suplementacja BCAA przed wysiłkiem zapobiega przed wystąpieniem zmęczenia ośrodkowego (senność) podczas długotrwałego wysiłku wytrzymałościowego.

L-Glutamina - podstawowy aminokwas naszego ciała, stanowi ona ponad 50% aminokwasów obecnych w naszych komórkach mięśniowych. Mimo, że występuje ona tak obficie zdolność naszych organizmów do jej syntezy w trakcie treningu jest nie wystarczająca, dlatego pomimo, iż zaliczana jest do aminokwasów endogennych trzeba dostarczać ją z pożywieniem. Glutamina umożliwia powstawanie wielu reakcji fizjologicznych w organizmie, potrzebuje jej nasz mózg, mięśnie, układ odpornościowy. Wykorzystywana jest też do syntezy innych aminokwasów endogennych. Pierwszy w kolejce do zasobów glutaminy w organizmie jest mózg i układ odpornościowy, pozostała pula glutaminy (ochłapy) przypada komórkom mięśniowym i umożliwia regenerację tychże komórek. W konsekwencji, gdy w organizmie wystąpi zwiększone zapotrzebowanie na ten aminokwas a nie dostarczymy go z zewnątrz, nasz organizm zacznie dobierać się do mięśni, wprowadzając je w stan katabolizmu! Takie zwiększone zapotrzebowanie na glutaminę ma miejsce po wysiłku fizycznym. Podczas intensywnego wysiłku organizm tr--aci około 30-40g glutaminy. Więc gdy nie dostarczymy jej w pożywieniu, do odbudowy straconej glutaminy organizm wykorzystuje inne białka z mięśni, wchodząc w wspomniany wcześniej stan katabolizmu. Powoduje to utratę masy mięśniowej. Więc aby zapobiec temu negatywnemu procesowi stosuje się suplementy żywieniowe z L-Glutaminą. Dodatkowo glutamina hamuje enzymy niszczące białka, co czyni ją silnym antykatabolikiem. Suplementacja glutaminą zwiększa uwodnienie mięśni oraz stymuluje syntezę białek i glikogenu.

Dodano: 2011-11-26

Autor: Tekst: Miłosz Czuba

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Trek Madone SLR
Cannondale SystemSix
Wilier Triestina Cento 10 Air
Scott Foil 20 czy 20 Disc
Specialized Enduro Pro 29
Liv Intrigue Advanced 0
Giant Defy Advanced Pro 0
Canyon Grail CF SL 8.0
Romet Mustang M1