Jednym z ważniejszych czynników warunkujących wynik sportowy w większości dyscyplin są: odpowiednia budowa i proporcje ciała. Ważne jest to do tego stopnia, że elementy te podlegają wnikliwej kontroli już w chwili doboru do danej dyscypliny sportu, a także w procesie selekcji, mającej wyłonić zawodników najbardziej predysponowanych do osiągnięcia mistrzostwa sportowego. Zaproponowana powyżej trasa to tylko rozgrzewka przed innymi atrakcjami tego regionu. Nie chcecie się sprawdzić na trochę bardziej wymagającej trasie? Na obszarze Suwalskiego Parku Krajobrazowego znajdziecie to, co najbardziej charakterystyczne w tutejszym krajobrazie - mocno pofałdowane podłoże oraz głębokie jeziora, sterty głazów narzutowych, kemy, ozy i drumliny... ciszę i spokój. Najlepiej na to wszystko spojrzeć gdzieś z góry. Zapraszamy na naszą stronę internetową, bo tam właśnie znajdziecie propozycję kolejnej wycieczki dobrze uzupełniającej suwalski repertuar tras rowerowych. Każda dyscyplina i konkurencja sportowa wymaga pewnego układu cech budowy ciała. Przykładowo: osobnik o niskiej, krępej i muskularnej sylwetce nigdy nie będzie dobrym maratończykiem, jednakże chętnie widziany będzie jako ciężarowiec, natomiast osobnik smukły, o lekkim kośćcu jest predysponowany do konkurencji wytrzymałościowych. Z kolei patrząc na zawodowy peleton, możemy zaobserwować dużą różnorodność sylwetek czołowych kolarzy, wyglądających często niczym Dawid i Goliat. Kontrast ten wynika z wąskiej specjalizacji, jednakże jeden element pozostaje u wszystkich niezmienny - bardzo niska zawartość tkanki tłuszczowej. Zredukowanie tkanki tłuszczowej do dolnego limitu normy może dać zawodnikowi istotną przewagę mechaniczną nad przeciwnikiem nie tylko w kolarstwie, ale i we wszystkich dyscyplinach wymagających szybkiego i skutecznego przemieszczania się. Wysoka zawartość tej tkanki w organizmie sportowca przyczynia się do obniżenia jego sprawności, większa masa wymaga większego wydatku energetycznego w celu pokonania siły grawitacji. Dlatego uzyskanie wybitnych wyników w tych dyscyplinach sportowych wymaga od zawodnika zachowania optymalnych parametrów składu ciała, ponieważ większy stosunek masy mięśniowej do reszty jego komponentów pozwala generować większą moc. Tkanka tłuszczowa jest olbrzymim magazynem energetycznym naszego organizmu, pozwalającym przetrwać w sytuacjach głodu. W efekcie nawet najchudszy sportowiec posiada zmagazynowane kilkadziesiąt tysięcy kcal w postaci tłuszczu, co pozwala na przeżycie przez wiele dni bez przyjmowania jedzenia. Napełnianie tego magazynu następuje wówczas, gdy dostarczamy organizmowi więcej kalorii, niż tego potrzebuje, w efekcie zaczynamy tyć. Na zapotrzebowanie energetyczne organizmu składa się wydatek energetyczny niezbędny do podtrzymania procesów życiowych oraz do wykonywania aktywności fizycznej w ciągu dnia (trening, praca itp.). Pomijając zaburzenia hormonalne i metaboliczne, u zdrowego człowieka za odkładanie się tkanki tłuszczowej w organizmie najczęściej odpowiada właśnie dodatni bilans energetyczny.

Dodano: 2008-10-31

Autor: Tekst: dr Miłosz Czuba

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB