Zbyt szybka utrata wagi poprzez drastyczne obniżenie kalorii w diecie oraz znaczne zwiększenie obciążeń treningowych, zwłaszcza o dużej objętości, co wbrew pozorom jest nagminnie stosowane w sporcie, prowadzi nie gdzie indziej, jak do katastrofy. W konsekwencji takie postępowanie może stać się przyczyną, zwłaszcza u kobiet, zaburzeń łaknienia, które zwykle powodują zaburzenia hormonalne, a tym samym problemy zdrowotne. Należy również podkreślić, że niektóre sposoby szybkiego obniżenia masy ciała mogą spowodować pogorszenie wyników sportowych, a także mogą stać się fatalne w skutkach, prowadząc do wycieńczenia i przetrenowania. Chodzi tu przede wszystkim o głodówkę, nadmierne odwodnienie, stosowanie preparatów przeczyszczających i odwadniających. Proces redukcji tkanki tłuszczowej zależy nie tylko od umiarkowanego ujemnego bilansu energetycznego, ale i od jakości spożywanego pożywienia, pozwalającego dostarczać organizmowi właściwych substancji odżywczych w odpowiednim czasie i proporcjach, co jest również nie bez znaczenia dla jakości procesu treningowego. Kluczową rolę odgrywają tu także prawidłowe nawyki żywieniowe, pozwalające na jednoczesne obniżenie poziomu tkanki tłuszczowej i poprawę stanu wytrenowania sportowca. Dla przeciętnego człowieka czas rozpoczęcia racjonalnej eliminacji tkanki tłuszczowej z organizmu wydaje się nie mieć większego znaczenia, jednakże z punktu sportu wyczynowego efekt końcowy zależy tu przede wszystkim od wybranej strategii dietetyczno-treningowej w stosunku planowanej redukcji. Jeżeli w celu poprawy wyników sportowych konieczna jest redukcja kilku kilogramów to proces eliminacji należałoby rozpocząć już od początku okresu przygotowawczego. Sprzyja temu przede wszystkim charakter wówczas stosowanych obciążeń treningowych, pozwalających upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Zadawane w tym czasie długotrwałe obciążenia treningowe w strefie tlenowej będą zarazem przyczyniały się do poprawy wytrzymałości tlenowej, jak i wykorzystywały wolne kwasy tłuszczowe, jako podstawowy substrat do resyntezy ATP. Redukcji tkanki tłuszczowej w tym okresie sprzyja również charakter stosowanej diety. Niska intensywność w tym czasie pozwala na zmniejszenie procentowej zawartości węglowodanów w diecie na korzyść zwiększonego udziału tłuszczy, bogatych zarówno w jednonienasycone, jak i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Większość sportowców niesłusznie obwinia tłuszcz, jako głównego winowajcę zbędnych kilogramów, zmniejszając tym samym jego spożycie w diecie na korzyść węglowodanów. Dotyczy to również większości osób wpadających w pułapkę produktów typu „light” o zmniejszonej zawartości tłuszczu, ale często zawierających dużą ilość węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym. Tymczasem procentowy udział substratów energetycznych przez organizm podczas wysiłku fizycznego w znacznym stopniu zależy od rodzaju spożywanych składników pokarmowych w diecie. Dieta wysokowęlowodanowa powoduje, że w organizmie przeważa metabolizm cukrów i analogicznie - podczas stosowania diety wysokotłuszczowej jako paliwo spalany jest głównie tłuszcz. Jednak, aby przystosować organizm do wysiłku fizycznego podczas diety wysokotłuszczowej, niezbędny jest okres kilku tygodni. Natomiast pełna adaptacja enzymatyczna, umożliwiająca efektywniejsze spalanie tłuszczów, trwa kilka miesięcy. Bynajmniej nie namawiam od razu na przechodzenie na dietę wysokotłuszczową, a jedynie na redukcję węglowodanów do około 50% podczas początkowej części okresu przygotowawczego, usprawni to tym samym usuwanie tkanki tłuszczowej w tym okresie. Natomiast gdy intensywność treningowa wraz z czasem przygotowań zacznie wzrastać, to należy stopniowo zwiększać procentowy udział węglowodanów w diecie. Często u sportowców ze skłonnością do tycia obserwuje się znaczny przyrost masy ciała w okresie przejściowym.

Dodano: 2008-10-31

Autor: Tekst: dr Miłosz Czuba

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920