O autorach:

Irek Hordyczko: trener personalny i instruktor fitness ze specjalizacją w sportach wytrzymałościowych, instruktor indoor cyclingu, zapalony kolarz, aktywny uczestnik rowerowych maratonów górskich, wiedzę i doświadczenie zdobywał w czasie kilkuletniego pobytu za granicą, pracownik prestiżowego klubu fitness World Class w Katowicach, żonaty, dwa koty i w ogóle fajny facet.

Kasia Kuśnierz: żona wyżej wymienionego, ale przede wszystkim doświadczona instruktorka indoor cyclingu, zorganizowała pierwszy halowy maraton na rowerach spiningowych, uczestniczy w maratonach biegowych ,no i oczywiście amatorsko jeździ na rowerze górskim.
Wszyscy, którzy uprawiają jakąś dyscyplinę sportu ,a zwłaszcza ci z ambicjami na starty w zawodach, wiedzą, że aby osiągać wyniki należy trenować. Ale jak? I czym właściwie jest trening? Czy każdy, kto "dużo jeździ na rowerze" trenuje? W tym cyklu artykułów chcielibyśmy zapoznać Was z teorią i praktyką treningu według najnowszych badań i metod z powodzeniem stosowanych już na zachodzie. Niewątpliwie niektóre dane wydadzą się Wam kontrowersyjne, pewne zalecenia wzbudzą dyskusje, a inne - protesty. Pamiętajcie, że nauka i medycyna wciąż się rozwijają, nowe odkrycia wypierają stare poglądy, a od czasu do czasu zdarza się prawdziwa rewolucja! Jest normalne ,że zawsze istnieje równolegle kilka szkół, głoszących nieraz zupełnie sprzeczne ze sobą teorie, a mimo to odnoszących praktyczne sukcesy. W tym gąszczu informacji należy kierować się zdrowym rozsądkiem i wewnętrzną intuicją w wyborze tego, co akurat dla ciebie dobre. Czasami najsumienniej przeprowadzany trening, nie przyniesie spodziewanych rezultatów, jeśli jego forma jest sprzeczna z twoimi przekonaniami, (dlatego czasami warto zmienić przekonania!
Wracamy jednak do pytania: czym jest trening?
Trening jest świadomym, celowym, regularnym obciążeniem i zaburzeniem wewnętrznej równowagi organizmu . Ten odpowiada tak zwaną adaptacją treningową, czyli po treningu, w fazie regeneracji, buduje zwyżkę formy na wypadek gdyby obciążenie się powtórzyło. Proces ten nazywany jest SUPERKOMPENSACJĄ, na niej opiera się efekt treningowy. Aby to jednak nastąpiło, niezbędne jest spełnienie kilku warunków.

Przygotowując plan treningowy uwzględniamy trzy czynniki:

· częstotliwość (ilość treningów w określonym przedziale czasu np. 3 x tyg.)
· czas trwania (np. 1-1,5 godz. każdy)
· intensywność (np. 75% max częstotliwości uderzeń serca)

Powiemy wprost: o ile dwa pierwsze czynniki dają się łatwo i obiektywnie ustalić, to w przypadku intensywności (która odgrywa kluczową rolę w procesie superkompensacji!) niezbędne jest posiadanie zewnętrznego jej miernika czyli tętnomierza.
Nie chcemy wdawać się w dyskusję z laikami, konserwatystami i sceptykami ale twardo będziemy obstawać przy swoim: nie ma precyzyjnego (czytaj skutecznego), długoplanowego treningu bez kontroli jego intensywności. Najtrafniej oddaje sedno sprawy wypowiedź pewnego profesjonalnego triatlonisty: "Bez tętnomierza jeżdżę zbyt intensywnie na treningach lekkich i za lekko w czasie treningów intensywnych". Możemy jeszcze dodać ,że w swojej książce na temat treningu, sam wielki Lance Armstrong wielokrotnie podkreśla zalety tętnomierza i to, że się z nim prawie nie rozstaje!
Wracając do superkompensacji, aby efekt treningowy następował czyli krótko mówiąc nasza forma rosła, musimy aplikować organizmowi wciąż nowe, zmienne bodźce. Zdolności przystosowawcze ludzkiego ciała są olbrzymie, dlatego jednostajny trening (np. co drugi dzień, ta sama rundka, z tą samą prędkością),spowoduje, że nasza forma osiągnąwszy pewien poziom X, przestanie dalej rosnąć.

Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2005-03-04

Autor: Kasia Kuśnierz, Irek Hordyczko

Tagi: trening, wytrzymałość, planowanie

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920