Ważnym szczegółem przy regulacji hamulców jest odpowiednie zestrojenie klamek z indywidualnymi potrzebami. Mimo dość sporego wyboru na rynku, większość producentów oferuje nam tylko trzy sposoby poprawienia jakości i komfortu hamowania:

a) Zmiana naciągu wstępnego linki - regulacji dokonujemy przez wkręcenie (długość linki się zwiększa, ruch dźwigni jest głębszy) lub wykręcenie (długość linki się zmniejsza, hamulce szybciej "łapią") śruby regulacyjnej (A). Rozwiązanie to okazuje się szczególnie przydatne podczas dłuższych dystansów, kiedy aura nas nie rozpieszcza klocki się ścierają. Wówczas wystarczy podciągnąć linkę pokrętłem. W przypadku rozcentrowania koła można też poluzować ją żeby obręcz nie ocierała.

b) Modulacja - regulacja może się odbywać dzięki pokrętłom (regulacja płynna - SRAM, Avid) lub za pośrednictwem specjalnych podkładek (regulacja skokowa - Shimano, SRAM sprzed trzech lat i modele 5.0 i 7.0 - regulacja wewnątrz klamki; po pełnym naciśnięciu dźwigni wyjmujemy plastikowy bloczek i wkręcamy pokrętło). Bez względu na to jakim systemem dysponujemy możliwe jest osiągnięcie:

- szerokiej modulacji siły hamowania: łatwiej dozować siłę hamowania, ale można odnieść wrażenie "gumowej klamki". Zwiększa się długość ciągnionej linki, a co za tym idzie hamulec później "łapie".

- wąskiej modulacji siły hamowania: hamulec jest twardszy, choć działa w myśl zasady "zerojedynkowej" - (pełna moc hamowania, albo brak hamowania).

c) Zmiana oddalenia dźwigni od kierownicy - funkcja szczególnie przydatna dla osób o drobnych dłoniach. Wkręcając śrubkę (B) w korpusie klamki możemy zmniejszyć jej odległość od kierownicy (nie zmieniając charakterystyki pracy hamulca). Pozwala to wygodnie sięgać do klamki, zachowując jednocześnie pewny chwyt kierownicy.

Zwróć również uwagę na prawidłowe zamocowanie klamki na kierownicy. Nie może być za bardzo skierowana w górę czy w dół, gdyż osłabia to komfort i siłę, z jaką trzymamy kierownicę. Kąt, pod jakim muszą być ustawione dźwignie, zaprezentowany jest na zdjęciu 22. Nie przysuwaj klamki za blisko chwytu kierownicy (gumowego gripu), utrudni Ci to obsługę dźwigni - obecnie większość klamek przystosowana jest do obsługi 2-3 palcami (profesjonaliści używają nawet jednego). Nie możesz też przesadzić - klamka nie powinna być za bardzo oddalona od chwytu - uniemożliwi Ci to zmianę biegów (w przypadku systemu Rapidfire) Jednym słowem umiarkowanie...

Dodano: 2006-05-07

Autor: katalog bikeBoard 2006

Tagi: hamulce, regulacja

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB