U wysoko wytrenowanych zawodników w okresie przygotowawczym często wprowadza się również starty w zawodach, jednakże mają one znaczenie wyłącznie szkoleniowe. W kolarstwie okres ten trwa najczęściej od 5 do 6 miesięcy. Tylko tak długi okres przygotowawczy pozwala na wywołanie trwałych zmian adaptacyjnych w organizmie. W okresie startowym główne cele treningowe dotyczą maksymalizacji wyniku sportowego w oparciu o możliwości wysiłkowe i umiejętności uzyskane w okresie przygotowawczym. Poprawy dokonuje się poprzez obciążenia o charakterze specjalnym oraz startowym. Organizacja treningu w tym okresie zależy przede wszystkim od kalendarza startów, a zwłaszcza zawodów głównych. Czas okresu startowego uzależniony jest od stanu wytrenowania zawodnika oraz specyfiki treningu, w kolarstwie wynosi on zwykle od 5 do 6 miesięcy. Z kolei okres przejściowy jest ostatnią fazą makrocyklu, która stanowi płynne połączenie z nowym makrocyklem. W tym okresie należy zapewnić wypoczynek układowi nerwowemu oraz obniżyć obciążenie innych układów i narządów w celu ich pełnej regeneracji. W tym czasie należy wyleczyć ewentualne kontuzje oraz doprowadzić do świadomej readaptacji organizmu po to, aby odzwyczaić organizm od zadawanych bodźców. Zadawane ćwiczenia w tym okresie powinny być odmienne niż wymaga tego specjalizacja. Po prawidłowo przeprowadzonym okresie przejściowym zawodnik powinien odczuwać silne pragnienie do ponownego wznowienia treningu. Okres przejściowy zwykle trwa od 3 do 4 tygodni. Każdy z opisanych okresów treningowych składa się z mniejszych cykli określanych jako mezocykle, obejmujących najczęściej okres 4 tygodni. Odpowiednia struktura tego cyklu pozwala kierować kumulatywnym efektem treningowym. W trakcie tych cykli zachodzi regulacja procesów adaptacyjnych do zadawanych obciążeń oraz ochrona przed kumulacją procesów zmęczenia w organizmie, zabezpieczając w ten sposób przed stanem przetrenowania. W praktyce przykładowo może to wyglądać tak, że przez pierwsze 3 tygodnie (3 mikrocykle) następuje stopniowy przyrost obciążeń treningowych, po czym wprowadza się tydzień (mikrocykl) odbudowujący, podczas którego następuje adaptacja do zadawanych bodźców treningowych. Z kolei każdy mezocykl składa się z jeszcze mniejszych cykli określanych jako mikrocykle, stanowiących uporządkowany zbi.r jednostek treningowych. Zwykle mikrocykl trwa około tygodnia, co wynika z przyjętego tygodniowego rytmu pracy, ułatwiając w ten sposób pracę zarówno trenerowi, jak i zawodnikom. Podczas trwania mikrocyklu realizuje się zadania treningowe będące celem danego mezocyklu. Efektywność treningu jest tu ściśle zależna od racjonalnego przebiegu akcentów oraz obciążeń treningowych w trakcie mikrocyklu. Przy ustalaniu kolejności akcentów treningowych w mikrocyklu należy pamiętać o zróżnicowanym tempie procesów restytucyjnych, a także o wymogach stawianych przez uprawianą dyscyplinę sportu.
bikeBoard 4/2009 (gdzie kupić)


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2009-04-30

Autor: dr Miłosz Czuba

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920