Słyszeliście o „metodzie startowej”? W skrócie polega ona na wykorzystaniu startów w zawodach jako najważniejszego środka treningowego. Zawodnik lub trener w taki sposób manipuluje kalendarzem startów, regeneracją i treningami między startami, aby osiągnąć jak najlepszą dyspozycję na najważniejszy start w sezonie.

Metodę startową wykorzystują głównie zawodowcy i bardzo zaawansowani amatorzy. Wiążą się z nią duże obciążenia, duża ilość startów (nawet kilka razy w tygodniu - w wyścigach etapowych każdy etap liczy się jak osobny start) oraz wysokie koszty (wyjazdy, sprzęt, odpowiednie odżywianie). Jednak nawet początkujący zawodnicy lub osoby ścigające się dla przyjemności mogą „wyciągnąć” z metody startowej coś dla siebie. Nawet jeśli ścigasz się kilka razy w roku, każdy start jest doskonałym treningiem - przede wszystkim w warunkach rywalizacji o wiele łatwiej można osiągnąć maksymalną intensywność wysiłku, sprawdzić własną „formę”, przetestować założenia taktyczne i sprzęt, kształtować określone umiejętności i cechy itd. Korzyści nawet z pojedynczych startów jest naprawdę sporo, przyjrzyjmy się bliżej najważniejszym z nich.

Psychika
Na treningu zmagasz się z własnymi słabościami, ewentualnie z trasą lub pogodą. Na zawodach dochodzi jeszcze jeden element - przeciwnicy. To od nich zależy (w znacznej mierze) przebieg rywalizacji, a jej wynik nie jest tylko odbiciem formy zawodnika, ale także siły jego psychiki. Kto może „dać z siebie więcej”? Kto zaatakuje i kto podejmie walkę? Kto nie boi się rozpychania na łokcie? Kto lepiej radzi sobie ze stresem przed i w trakcie imprezy? Tych elementów nie da się przećwiczyć na treningu, można doskonalić je tylko w warunkach rywalizacji.

Praca nad wybranymi cechami
Starty niekoniecznie muszą oznaczać jazdę na 100%. Możesz dobrać trasę i rodzaj zawodów tak, aby kształtować określone cechy, takie jak wytrzymałość tlenową, siłową, siłę itp. Jeśli szukasz pomysłu na trening interwałowy, wystartuj w wyścigu XC na pofałdowanej trasie, maraton na płaskim terenie lub na szosie umożliwi pracę nad wytrzymałością tlenową. Dodatkowo każdy start to także sposób na doskonalenie techniki - na zawodach adrenalina sprawia, że z reguły jeździ się szybciej i odważniej niż na treningach, do tego dochodzi trening startu, jazdy w grupie, wyprzedzania.

Testowanie taktyki
Właściwe rozłożenie sił na dystansie, odpowiednie odżywianie i picie oraz „pilnowanie” właściwych przeciwników to niezbędne elementy dążenia do wygranej lub po prostu do ukończenia imprezy w dobrym humorze. Warto przetestować je na mniej ważnych zawodach, aby mieć pewność, że podczas najważniejszego startu w sezonie wszystko pójdzie zgodnie z planem. Start jest również dobrą okazją do poznania taktyki innych zawodników i odpowiedniego dostosowania własnej, np. atakowania na podjazdach zamiast na fi niszach, częstych ataków itp. Wszelkie nowe napoje i batony oraz sposoby ich spożywania, przerwy między posiłkami itp. warto przetestować na treningu lub właśnie podczas kontrolnego startu.

Dodano: 2010-06-23

Autor: Tekst: Paweł Steinke

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB