Obecnie w świecie MTB królują maratony i wyścigi etapowe… Mordercze dystanse, trudne trasy przeznaczone są nawet dla amatorów generują problemy z doborem odpowiedniego paliwa!

Kiedy masz za sobą kolejny kilometr, Twoje mięśnie zaczynają dopominać się o swoje i przy każdym obrocie wydają się być coraz cięższe a ruchy coraz wolniejsze - to znak, że BRAKUJE CI ENERGII!

Nawet jeśli przed zawodami, napakowałeś w swoje muskuły maksymalną ilość glikogenu, to starczy on na określoną ilość czasu, potem zasoby drastycznie maleją, obniża się poziom cukru we krwi, a to z kolei spowalnia działanie mózgu i komunikację z mięśniami, co może spowodować zwolnienie tempa i podjęcie nieprawidłowych decyzji ...Chaotyczne jedzenie wszystkich reklamowanych „złotych środków” tuż przed startem może zaowocować co najwyżej sensacją żołądkową. Za to odpowiednie jedzenie podczas długiego maratonu to podstawa i strategiczny punkt w odniesieniu sukcesu. Optymalne są różne profesjonalne żele energetyczne dla sportowców. Mają one za zadanie dostarczyć natychmiastowego „zastrzyku” energii utraconej w wyniku długiego, wyczerpującego wysiłku. Przyśpieszają odbudowę rezerw energetycznych i zwiększają potencjał energetyczny mięśni.

Jakie, kiedy i ile?
Żele są lekkostrawne i nieszkodliwe dla organizmu, można więc spożywać nawet jedną - dwie porcje żelu na godzinę, aby natychmiast uzupełnić energię i nie dopuścić do sytuacji kryzysowej. Organizm może przyswoić około 60 gramów węglowodanów na godzinę, więc przed wyścigiem dobrze jest zaplanować sobie posiłki. Przy długim dystansie jemy już od pierwszej godziny - tak jak zawodowcy na szosie. Przykładowo standardowy mały żel o pojemności 30 ml posiada 20 gramów węglowodanów. Spokojnie starczą nam 2 saszetki - jedna co pół godziny. Żel popijamy najlepiej czystą wodą, która dostępna jest na bufetach. Co 10-15 minut pijemy małymi łykami napój izotoniczny, więc sumując wychodzi nam bilans lekko powyżej 60 gramów/godzinę. Na samym początku odpowiednie będą żele bez dodatków...

Po pełen tekst artykułu zapraszamy do papierowego wydania bikeBoard 7/2010 (gdzie kupić). Poniżej przypominamy natomiast nasze porónanie batonów energetycznych.

Dodano: 2010-07-15

Autor: Tekst: Karolina Kozela, specjalistka ds. promocji zdrowia

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB