Firmy Trek i Bontrager zaprezentowały przełomową technologię o nazwie WaveCel, opracowaną z myślą o kaskach. Wyniki badań dowodzą, że zapobiega ona wstrząśnieniu mózgu w wyniku standardowych wypadków rowerowych nawet do 48 razy skuteczniej niż standardowe kaski z pianki EPS.*

Smog jest bardzo niebezpiecznym zjawiskiem, które każdego roku powoduje przedwczesną śmierć blisko siedmiu milionów osób na całym świecie. Problem zanieczyszczonego powietrza wraca co roku niczym bumerang i w okresie od listopada do lutego jest zmorą dla wszystkich, szczególnie dla tych, którzy chcą uprawiać aktywność na zewnątrz.

Pozycja na dwóch kółkach bez wątpienia nie jest naturalna dla ludzkiego ciała, a mimo to ambitni amatorzy spędzają na rowerze nawet kilkanaście godzin tygodniowo. „Jak wygodnie ustawić się na rowerze” jest jednym z głównych tematów rozmów pomiędzy zawodnikami.

Strong Rider System to efekt współpracy fizjoterapeuty Dominika Omiotka z krakowskim sklepem Bike-RS, którego celem jest pomoc kolarzom w wydobyciu 100% mocy z organizmu.

Jakieś 40 miesięcy temu naderwałem sobie jeden z mięśni tylnej grupy mięśni uda. Choć po kontuzji na mięśniu został już wyłącznie ślad w postaci wyczuwalnej pod palcami blizny, to wcześniej nie wiedziałem, co to problemy z kolanami, dyskomfort w trakcie pedałowania, problemy z mięśniami stabilizującymi stopę, itd.

Okulary są twoim najlepszym przyjacielem w słoneczne dni. Nie wyobrażasz sobie bez nich wakacji w tropikach czy też zwykłego spaceru, gdy z nieba niemiłosiernie płyną jasne promie nie. Czy jednak są potrzebne podczas jazdy w gęstym lesie lub w pochmurny dzień ? Czym sugerować się dobierając dla siebie odpowiedni model?

Spine Concept wywodzi się z wcześniejszych badań, jakie zostały przeprowadzone dla Selle Royal. Miały one na celu opisanie skąd bierze się komfort siodła, jak go osiągnąć oraz w jaki sposób ułatwić kolarzom wybór odpowiedniego kształtu i wielkości.

Kiedy w powszechnym użyciu były wyłącznie buty na skórzanej podeszwie i noski, nikt nie narzekał na brak komfortu i nieefektywność. Odkąd na scenie pojawiły się ultrasztywne carbonowe i tym podobne podeszwy, a potem także pedały zatrzaskowe, okazało się, że kolarze nagle zaczęli cierpieć. Jesteśmy wprawdzie szybsi, ale cena za to jest spora. Może jednak jest sposób aby nie była zbyt wygórowana?

Spine Concept wywodzi się z wcześniejszych badań, jakie zostały przeprowadzone dla Selle Royal. Miały one na celu opisanie skąd bierze się komfort siodła, jak go osiągnąć oraz w jaki sposób ułatwić kolarzom wybór odpowiedniego kształtu i wielkości.

O doborze siodła napisano już tasiemcowe opracowania. My też się do tego dołożyliśmy. Teorii jest mnóstwo, a ponieważ obszary, na które siodła mają bezpośredni wpływ, są nie tylko rejonami wrażliwymi, ale i często wstydliwymi, wybór urasta do rangi problemu.

Dobór wysokości siodła to podstawowy element Bike Fittingu, czyli dopasowania roweru. Narosło sporo legend, które wpływają na to, jak ustawione są siodła nie tylko w sektorach maratońskich. Jeszcze zanim przystąpicie do pomiarów trzeba wspomnieć o tym, że wysokość siodła zależy od budowy ciała rowerzysty czy kolarza, jego siły, dyscypliny czy wreszcie rodzaju roweru, jakiego używa. Dlatego dokładny pomiar wysokości siodełka nie może być realizowany na podstawie prób statycznych

Bardzo lubię jedno zdanie zmarłego w ubiegłym roku internetowego lunatyka rowerowego, Sheldona Browna: Większość rowerów projektowana jest na potrzeby wyczynowców, nawet jeśli znakomita większość rowerzystów nimi nie jest. Ale tak już widocznie musi być, że większość z nas zapatrzona w gwiazdy wierzy, że wystarczy mieć taki sam rower, żeby wygrywać na igrzyskach. Pasjonat zrezygnuje ze wszystkiego, odmówi sobie szynki i rosołu w niedzielę, żeby kupić wymarzoną część.

Po opublikowaniu pierwszego tekstu o BG Fit, w korespondencji, którą nam nadsyłacie, odbieramy niekończący się lament kolarzy i rowerzystów pragnących właściwie i bezboleśnie usiąść za kierownicą.

Ustawienie kierownicy w rowerze szosowym nie ogranicza się do ustalenia kąta, pod którym opadają ramiona „barana”. Od pozycji kierownicy zależy cała sylwetka kolarza.

Pewien artykuł opublikowany wiele lat temu w jednym z amerykańskich czasopism wstrząsnął mną dogłębnie. Były to smutne wyznania wieloletniego redaktora kolarskiego Eda Pavelki, poparty autorytetem głośnego urologa prowadzące do wniosku: jazda na rowerze prowadzi do impotencji. Ale czy przez ten czas nic się nie zmieniło? Przeczytajcie jak prawidłowo wybrać siodło.

„…droga redakcjo, pomóż, bo mnie tak kolano boli, że musiałem przestać jeździć…” „Jak pozbyć się tego dziwnego przeskakiwania w biodrze???” „Co zrobić, jeśli na metę maratonu dojeżdżam bez czucia w dwóch palcach?” „Czy zakup fulla to jedyna opcja przy moich bolesnościach kręgosłupa?”

To nie jest tak, że rowery są już doskonałe i idealne. Z pewnością przyszłoroczne edycje będą jeszcze sprawniejsze. Ale różnice stają się z roku na rok nie tylko coraz trudniejsze do wychwycenia, ale i do wprowadzenia do produkcji.

Smukłe, zgrabne, pokryte delikatną skórą, sprężyste, twarde w dotyku i do tego z niebywale figlarnym rowkiem. Wiosna przyszła, krew popłynęła w żyłach żwawiej, oczy widzą tylko to, co zobaczyć chcą, a wyobraźnia załatwia resztę. I tylko to Was tłumaczy! To nie damskie pośladki tu opisałem, tylko nowe siodło. Męskie!


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920