Owijka brudzi się, przeciera i przepaca. Warto ją wymienić co jakiś czas, bo nowa jest przyjemną odmianą. Jeśli lubisz miękkie i grube kierownice, możesz nawinąć taśmę gęściej niż proponuje to nasz ekspert, a cienkie owijki można nawinąć dwukrotnie. Są także specjalne poduszki żelowe, które można podłożyć i przykleić pod owijką dla poprawy komfortu.

Letnie rowerowe włóczęgi nierzadko przerywane są spotkaniem z ujadającym psem. W tych mniej cywilizowanych miejscach Europy nadal można natknąć się na dzikie hordy, ale i zwykły podwórkowy burek potrafi nieźle namieszać. Jak przygotować się na psie ataki i ujadania?

Rower może prowadzić do celu, którym dla wielu osób jest poprawa sylwetki latem. Aby go osiągnąć, warto poznać fakty i mity związane z dwiema popularnymi metodami redukcji tkanki tłuszczowej – treningiem aerobowym (kardio) oraz interwałowym. Jak na rowerze spalać tłuszcz z głową?

Różnice w odczuciach z jazdy między rowerami tej samej klasy, ale różnych producentów, w dużej mierze wynikają z zastosowanego ogumienia.

Typowy kolarz w kieszeni ma banana, batonika i pieniądze – na coś słodkiego. W bidonie natomiast roztwór cukru i elektrolitów. Słodkie popija słodkim, jeszcze słodsze przegryza samym cukrem. Jest sponsorem zbiorowej orgii bakterii w jamie ustnej, korzystających z regularnych dostaw węglowodanów i braku śliny.

Silna konkurencja w czasie zawodów i małe rozbieżności formy pomiędzy zawodnikami nakazują walczyć o wykorzystanie wszelkich, nawet najdrobniejszych zasobów dla uzyskania jak najlepszego wyniku.

To nie tylko kwestia estetyki, choć mówią, że czysty rower jest szczęśliwszy. Na pewno jest szczęśliwszy dla właściciela, bo po pierwsze: wolniej się zużywa, lżej działa, nie skrzypi, a ponadto tylko na czystym rowerze widać pierwsze oznaki awarii. Prędka diagnoza pozwala uniknąć poważniejszych następstw.

Osoby aktywne fizycznie stają każdego dnia przed wieloma wyzwaniami. Praca zawodowa, napięte harmonogramy, życie rodzinne. W jaki sposób efektywnie wykorzystać ograniczone możliwości treningowe? Najczęściej to osoba trenera steruje naszym procesem treningowym, jednak w przypadku, kiedy sami decydujemy o wyborze treningu, możemy podejść do niego metodycznie lub spontanicznie na zasadzie improwizacji.

Zdarzyło ci się kiedyś bawić myślą czy byłbyś wystarczająco dobry żeby zostać zawodowcem, albo sprawdzać, o ile oni są mocniejsi?

Omega 3, Omega 6, Omega 9 ... wszędzie o nich głośno! Czy każdy wie czym się różnią, co dobrego a co złego nam dają i "jak się je je?" Krótki przewodnik po kwasach omega, suplementach i naturalnych pokarmach zawierające niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Do pracy mam ok. 25 km i muszę przejechać w poprzek cały, legendarny jeśli chodzi o korki, kraków. Zamiast tkwić w metalowej trumnie trenuję, ale nie narażam życia jak uliczny wojownik, nie katuję płuc równie legendarnym co korki krakowskim smogiem. Są na to sposoby i chciałbym się nimi z wami podzielić.

Witamina D jest zaliczana do witamin, chociaż w praktyce jest prohormonem, ponieważ w organizmie przekształca się w biologiczną postać - 1α 25-dihydroksycholekarcyferol. Ocenia się, że około 80%-100% witaminy D3 pochodzi z biosyntezy ze skóry, a tylko niewielka część z pokarmu.

No i stało się. Na kurtce z membraną pojawiła się plama niewiadomego pochodzenia, a wszystkoodporne spodnie zesztywniały z nadmiaru błota. Stajesz przed prawdziwym dylematem: prać czy nie prać? Bo to przecież nie bawełniana koszulka czy kalesony, tylko ekwipunek o niewiarygodnych parametrach technicznych, kosztujący setki złotych.

Podczas sprintów większość trenażerów nie pozwala ogonowi „wachlować” jak w realu. Sztywno zablokowany tylny trójkąt ramy nie ma takiej możliwości. Znakomita większość firm nie widzi problemów – dystrybutorzy nie raportują uszkodzeń powiązanych z użyciem trenażerów

Silnie zmotywowany sportowiec może tak zintensyfikować proces treningowy że uniemożliwia to uzyskanie optymalnego wypoczynku. O ile w pierwszej fazie wyniki ulegają poprawie, to później dochodzi do stagnacji. Brak poprawy wyników, zachęca sportowca do dalszego zwiększania obciążeń treningowych, co w konsekwencji pogarsza jeszcze bardziej warunki odpoczynku. Wreszcie dochodzi do znacznego pogorszenia wyników sportowych, zmian w usposobieniu a nawet osobowości zawodnika.

To bardzo ważny odcinek! Zagadnienia kluczowe to jak poprawić parametry krwi, czy większa zawartość krwi jest dobrodziejstwem sportowców wytrzymałościowych, czym jest anemia sportowa i czym różni się od anemii, na którą cierpią zwykli śmiertelnicy.

Przy 8-godzinnym trybie pracy, często jedyną szansą na przeprowadzenie treningu jest dojazd i powrót z pracy. Czy w takich warunkach jesteśmy w stanie zrobić bazę i przygotować się do pierwszych startów w nowym sezonie?

Seryjne rozwiązania nie zawsze są optymalne, bo każdy z nas jest inny. Indywidualne cechy motoryczne, przebyte kontuzje, styl jazdy czy poszukiwanie lepszej efektywności sprawiają, że stajemy przed koniecznością zmiany długości korby.

Zima w Polsce nie sprzyja kolarstwu. Trzymanie się kurczowo teorii, że nie ma złej pogody, są tylko słabe charaktery lub niewłaściwy ubiór, na niewiele się tu zda, bo przyjemność z takiej jazdy nikła. Co innego, jeżeli ktoś lubi popedałować na trenażerze. Można połączyć to z oglądaniem ulubionego serialu i upiec dwie pieczenie na jednym ogniu - tudzież rolce. Dla tych, którzy zimę spędzają w Polsce, ale też sezon wiosenny chcą rozpocząć z wysokiego C optymalnym narzędziem treningowym mogą być narty biegowe.

Smartfon służy przeważnie nam, rowerzystom do nawigacji i zapisywania aktywności. A gdyby tak móc ustawić nim przerzutkę?

Idzie zima. Niektórzy prognozują, że może to być zima stulecia. Dla najbardziej zapalonych kolarzy oznacza to wyciągnięcie trenażera z szafy, a dla tych mniej wkręconych czas na ćwiczenia funkcjonalne w domu, wizyty na siłowni, basenie a czasem też bieganie.

Dla większości sezon dobiegł końca i czas pomyśleć o następnym. Większość z trenerów powie wam o potrzebie ćwiczenia stabilizacji po to, aby więcej energii szło w pedały, a nie na utrzymanie równowagi. I tu proste sprawy się kończą. Dlaczego?

Polacy to twardy naród, jesteśmy mrozoodporni i nieprzemakalni. A już rowerzyści wiodą prym, prześcigając się w plebiscytach na najbardziej zamarzniętą brodę lub najbrudniejszy rower. Tak, można jeździć po śniegu i lodzie. Krótkość dnia to też nie problem, bo wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednie oświetlenie.

Okres późnej jesieni, aż do Nowego Roku to pora, kiedy najczęściej „zyskujemy” dodatkowe kilogramy. Dni stają się coraz krótsze, pogoda nie rozpieszcza, a organizm i psycha osoby trenującej i startującej cały sezon mówi po prostu „dość”.

Aż 86% wypadków z udziałem rowerzystów ma miejsce w terenie zabudowanym – i to najczęściej w ciągu dnia, a nie po zmroku. Jak zachować bezpieczeństwo? Wiele zależy od tego, czy jesteśmy widoczni, czy tylko tak nam się wydaje.

Coraz bardziej okres zimowy, który najczęściej wykorzystywany jest do zrobienia „bazy” przed kolejnym sezonem startowym. Postanowiliśmy sprawdzić, na jakim sprzęcie trenują zimą zawodnicy. Czy mają specjalne rowery na ten czas, czy może zarzynają maszyny startowe? A może jednak przesiadają się na trenażery stacjonarne?

Niezależnie od poziomu wytrenowania, trening kolarski musi być oparty o indywidualne oraz aktualne strefy treningowe. Odpowiednia intensywność treningu jest kluczowym parametrem, dzięki któremu możliwy jest rozwój. Najlepszą metodą do wyznaczenia stref treningowych będzie przeprowadzenie badań wydolnościowych lub testów terenowych, które pozwolą ustalić aktualny próg LT.

Jak powinien wyglądać okres roztrenowania, żeby efektywnie zregenerować ciało oraz odprężyć umysł? Odpowiedź dla każdego będzie inna, ale wynikać musi z kompilacji celów na kolejny sezon, określenia słabych i mocnych stron zawodnika i jego indywidualnych preferencji. Zbyt ogólne? Właśnie dlatego podzieliłem okres roztrenowania na kilka kategorii. W każdej zawarłem wskazówki i sugestie, dzięki którym można zindywidualizować proces.

PressFit i inne odmiany nowoczesnych suportów na wciskane łożyska, takie jak BB86/92 czy BBRight, działałyby bezdźwięcznie w idealnym świecie, gdzie wszystkie ramy są perfekcyjnie wykonane. W rzeczywistości, niedokładności o skali ułamków milimetrów powodują, że wciśnięte łożyska są albo przygniecione, albo miski nie siedzą wystarczająco ciasno. Efektem jest trzeszczenie, którego nie da się pozbyć bez radykalnych posunięć.

Spełnieniem marzeń chyba każdego kolarza jest druga połowa odwzajemniająca jego pasję. Jednak w praktyce nie jest to takie proste. Jak zarazić drugą osobę zamiłowaniem do kolarstwa i wspólnego wyjścia na rower nie zakończyć rozwodem?


Aktualny numer