Do mety zostało 20-30 minut jazdy. To taki moment, że nadal można jeszcze sporo zyskać, ale też już bardzo dużo stracić.

Jednym z ważniejszych czynników warunkujących wynik sportowy w większości dyscyplin są: odpowiednia budowa i proporcje ciała. Ważne jest to do tego stopnia, że elementy te podlegają wnikliwej kontroli już w chwili doboru do danej dyscypliny sportu. Jednakże jeden element pozostaje u wszystkich niezmienny - bardzo niska zawartość tkanki tłuszczowej. Zredukowanie tkanki tłuszczowej do dolnego limitu normy może dać zawodnikowi istotną przewagę mechaniczną nad przeciwnikiem.

Pierwszy kryzys, podjazdy, odżywianie, zjazdy - cztery magiczne terminy. Właściwie sedno wyścigu, czy maratonu. Coś, co dzieje się między 30 minutą wyścigu a finiszem. Tu nie ma recept. Są ogólne zasady, ale każdy sam decyduje, jak to rozegrać.

Okej. Tak więc jesteś po raz pierwszy na starcie. Ale spokojnie, niczego się nie bój. Dasz radę. Gwarantuję także, że każdy z zawodników jest lekko zdenerwowany. I czy jedziesz swój pierwszy wyścig, dziesiąty, czy setny, zawsze pozostaje pytanie - jak rozegrać start, jak poradzić sobie z pierwszymi kilometrami na trasie.

Tytuł mówi wszystko, w tym odcinku staramy się podpowiadać jak pogodzić sprawność i ekonomie napędzania.

Po czym rozpoznać rower „górski”? Po krótkim wywiadzie z każdego bardziej rozgarniętego przedszkolaka wyciągnęlibyśmy prawdopodobnie trzy główne cechy: „balonowe” koła, dużo „przerzutek” i „teleskopy” z przodu.

W poprzednim odcinku przedstawiono początki treningu wysokogórskiego, a także mechanizmy adaptacyjne człowieka do przebywania na dużej wysokości. Wspomniane zostały też odmiany treningu wysokogórskiego, które w tej części zostaną szerzej omówione.

Jak się przygotować do maratonów, jak dobrze przejechać wyścig, na co zwrócić uwagę w czasie startów w zawodach dla amatorów - swoimi doświadczeniem z różnych imprez sportowych i prawie 10-letniego rowerowania dzieli się Piotr Zarzycki.

Nieustanna poprawa wyników w sporcie wyczynowym wymaga ciągłego poszukiwania niekonwencjonalnych i nowatorskich rozwiązań. Jednym z nich jest wykorzystywanie klimatu, jako czynnika stymulującego organizm sportowca.

Kiedyś nadejdzie taki dzień w którym zawali się niebo i przyjdzie rozbić porcelanową świnkę do której od pierwszej komunii wrzucane były drobne na czarną godzinę. Ona właśnie nadeszła - napęd nadaje się już tylko do wymiany. Strzela, przeskakuje i wciąga łańcuch pod ramę.

Ustawienie przerzutki przedniej to początek zabawy z ustawianiem napędu w rowerze. Ale samo ustawienie śrubek ograniczających wychył prowadnika i naprężenie linki to połowa sukcesu. Przeczytaj na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę.

„…droga redakcjo, pomóż, bo mnie tak kolano boli, że musiałem przestać jeździć…” „Jak pozbyć się tego dziwnego przeskakiwania w biodrze???” „Co zrobić, jeśli na metę maratonu dojeżdżam bez czucia w dwóch palcach?” „Czy zakup fulla to jedyna opcja przy moich bolesnościach kręgosłupa?”

Żeby zrozumieć sens odpowiedniego treningu, potrzebna jest wiedza dotycząca zasilania człowieka, bo organizm napędzany jest z kilku źródeł i każde z nich działa zupełnie inaczej. Pierwszym źródłem zasilania jest system fosfagenowy czyli kompleks ATP i fosfokreatyny. (...)

Zima w pełni, a co za tym idzie czas serwisu - konserwacji sprzętu. Jedną z istotniejszych spraw jest wymiana zużytych, zabrudzonych linek i pancerzy. Warto to zrobić, gdyż ich nowe odpowiedniki znacznie poprawią zmianę biegów. Nie wiesz jednak jak się do tego zabrać? Spokojnie. Wszystko jasno i przejrzyście prezentujemy w formie rysunków i pisemnej instrukcji.

Gdybym musiał stać się komponentem rowerowym, chciałbym być kierownicą. Spokojna robota, bez stresu, czyściutko, spokojnie, dobra widoczność itp. Nienajgorzej mają też klamki hamulcowe, roboty dużo nie ma, jest raczej bezpieczna i generalnie poszanowanie ze strony użytkownika jest znaczne. Gdybym wierzył w reinkarnację rowerową (czy jakąkolwiek inną) twierdziłbym, że w zamian za złe uczynki grozi rowerowe piekło - stanie się łańcuchem. Łańcuch jest rozrywany, napinany, rozciągany, a w błocie dodatkowo ścierany przez jego drobiny i ziarenka piasku. Nie oliwiony prędko się zerwie lub rozciągnie, za co trafi do śmietnika, a to gorsze niż czyściec, bo stamtąd już nie wraca się do obiegu.

To nie jest tak, że rowery są już doskonałe i idealne. Z pewnością przyszłoroczne edycje będą jeszcze sprawniejsze. Ale różnice stają się z roku na rok nie tylko coraz trudniejsze do wychwycenia, ale i do wprowadzenia do produkcji.

Regulacja przerzutki to nie tylko kwestia indeksacji, czyli precyzji w zmianie biegów osiąganej poprzez regulację naprężenia linki. Przerzutki tylne posiadają jeszcze trzy inne regulacje które wskazujemy w naszym artykule i podpowiadamy jak z nich prawidłowo korzystać.

Do amatorskiej pielęgnacji roweru wcale nie potrzeba mega narzędzi za tysiące złotych. Dla nich jest miejsce w profesjonalnym warsztacie, który serwisuje kilka rowerów dziennie.

Nie raz słyszeliście o tym, że wystarczy mierzyć sobie puls, żeby ocenić swoją formę. To mit. Formy sportowej nie wykazuje poziom tętna tylko intensywność wysiłku.

Dwa koła. Napęd z łańcuchem. Przerzutki. Wszystkie rowery składają się z podobnych części, jednak wyścigi, w których możesz na nich wystartować, często znacznie się od siebie różnią. Zwracamy uwagę jakie wymagania przed Twoim organizmem stawiają różne typy wyścigów i jak ich charakterystyka podpowie Ci, w jaki sposób powinieneś przygotować się do rywalizacji i na jakie elementy Twojej kondycji należy zwrócić szczególną uwagę.

Jeśli jesteś zatwardziałym góralem z blachą zamiast skóry na tyłku, możesz sobie odpuścić i spokojnie nie czytać dalej. My jednak uważamy, że mimo nikczemnej nazwy, dolna część pleców zasługuje na nieco więcej komfortu.

Sportowcom i nie tylko, odnowa biologiczna kojarzy się zwykle z zabiegami fizykoterapeutycznymi (masaż, sauna, krioterapia....), jednakże w sporcie, a zwłaszcza wyczynowym, zakres jej środków jest znacznie szerszy.

Tlen - życiodajny gaz, niezbędny do funkcjonowania dla wszystkiego, co ożywione. Czy to możliwe, aby równocześnie był przyczyną powstania bardo silnej toksyny w naszym organizmie? Niestety tak, a to w wyniku tak zwanego „paradoksu tlenowego”. Wiąże się to z tym, iż ten sam tlen, który jest niezbędny do życia w momencie, gdy wniknie do organizmu wytwarza w nim produkty swoich przemian. Jednym z takich produktów są wolne rodniki, których nadmiar stanowi poważne zagrożenie dla naszego zdrowia.

Po raz kolejny podejmujemy próbę rozprawienia się z mitami krążącymi w świecie sprzętu rowerowego. Tym razem padło na temat dotyczący praktycznie wszystkich odmian MTB. Chodzi o wielkość tarczy hamulcowych. Jaki rozmiar wybrać? Do czego się nadają? Jak ma się do siebie siła hamowania właściwa dla różnych rozmiarów?

Umiejętność skakania jest zdecydowanie najbardziej pożądaną umiejętnością wśród rowerzystów. Magiczny bunny hop nie jest ewolucją trudną, chociaż jest dość skomplikowany.

Podczas intensywnego wysiłku fizycznego tracimy od 1 do 2 l potu na godzinę, a w ekstremalnych przypadkach nawet i więcej. Zatem nikogo nie powinno zdziwić, iż uzupełnianie tych strat w czasie wysiłku fizycznego ma wpływ na wydolność fizyczną. Równie ważne i o wiele bardziej problematyczne wydaje się być zagadnienie dotyczące, jakimi płynami najlepiej uzupełniać ten deficyt.

Każdy zroweryzowany rodzic chce, żeby jego dziecko polubiło jazdę na rowerze. Powód jest oczywisty: wszyscy wiemy, że to najlepszy sposób na spędzanie wolnego czasu. Oto nasze doświadczenia w tym względzie.

Gdy prawie 40 lat temu dwóch amerykanów zorganizowało pierwsze zawody w niecodziennym trójboju nawet nie przypuszczali jaką popularnościa wkrótce będzie cieszyć się ta nowa dyscyplina. Dzisiaj traithlon uprawiają tysiaće ludzi na całym świecie i wchodzi w program igrzysk olimpijskich. W najnowszym odcinku treningu podpowiadamy jak najlepiej przygotować się do startów w tej ciężkiej dyscyplinie i jak gospodarować siłami podczas zawodów.

Niestety będę zmuszony rozczarować wszystkich fanów ponieważ nie będę tu zapowiadał nowych odcinków popularnego serialu sensacyjnego. Postaram się za to podpowiedzieć, jak należy się przygotować do dość specyficznej konkurencji kolarskiej.

Wyścigi etapowe stawiają przed kolarzami ogromne wymagania fizyczne oraz psychiczne. Jeżeli takiego wyścigu nie traktujesz jak wycieczki krajoznawczej i myślisz o poważnej rywalizacji, musisz się odpowiednio przygotować. 


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920