Różnice w odczuciach z jazdy między rowerami tej samej klasy, ale różnych producentów, w dużej mierze wynikają z zastosowanego ogumienia.

Owijka się brudzi, przeciera i przepaca. Warto ją wymienić co jakiś czas, bo nowa jest przyjemną odmianą. Jeśli lubisz miękkie i grube kierownice, możesz nawinąć taśmę gęściej niż proponuje to nasz ekspert, a cienkie owijki można nawinąć dwukrotnie. Są także specjalne poduszki żelowe, które można podłożyć i przykleić pod owijką dla poprawy komfortu.

No i stało się. Na kurtce z membraną pojawiła się plama niewiadomego pochodzenia, a wszystkoodporne spodnie zesztywniały z nadmiaru błota. Stajesz przed prawdziwym dylematem: prać czy nie prać? Bo to przecież nie bawełniana koszulka czy kalesony, tylko ekwipunek o niewiarygodnych parametrach technicznych, kosztujący setki złotych.

PressFit i inne odmiany nowoczesnych suportów na wciskane łożyska, takie jak BB86/92 czy BBRight, działałyby bezdźwięcznie w idealnym świecie, gdzie wszystkie ramy są perfekcyjnie wykonane. W rzeczywistości, niedokładności o skali ułamków milimetrów powodują, że wciśnięte łożyska są albo przygniecione, albo miski nie siedzą wystarczająco ciasno. Efektem jest trzeszczenie, którego nie da się pozbyć bez radykalnych posunięć.

Sprawdziliśmy jak bardzo różni się powierzchnia styku opon w zależności od rozmiaru.

Porady techniczne z Shimano Service Center Airbike. Wśród butów MTB panuje jeden standard na dwie śruby nie kompatybilne z pedałami szosowymi. Wśród szosowych zdarzają się wyjątki, trzema śrubami montuje się bloki

U zarania bikeBoardu pojawił się cykl artykułów pod tajemniczym kryptonimem WOWSZSK (wszystko o co wstydzisz się zapytać swoich kumpli), gdzie tajemniczy Ken von Dratzky tłumaczył skomplikowane zagadnienia.

U zarania bikeBoardu pojawił się cykl artykułów pod tajemniczym kryptonimem WOWSZSK (wszystko o co wstydzisz się zapytać swoich kumpli), gdzie tajemniczy Ken von Dratzky tłumaczył skomplikowane zagadnienia.

Hybrydowy napęd górski to nazwa nieoficjalna. Dotyczy zastosowania kompaktowej korby szosowej (50-34) wraz z kasetą MTB o największej zębatce 32, 34 lub 36 z. Celem jest uzyskanie możliwie jak najbardziej miękkich przełożeń. Seryjnie nie występuje (wyjątek sram - patrz niżej), jednak bardzo często taka przeróbka pożądana jest przez osoby pokonujące na rowerach szosowych strome i długie podjazdy.

Od naszej ostatniej rozprawki na temat standardów suportu minął już ponad rok (bikeBoard 1/2010). Przewidywaliśmy wówczas, że oprócz standardu Shimano, największe szanse na rozwój i popularność ma suport BB 30.

Na targach Eurobike 2012 jak zawsze można było znaleźć kilka ciekawych rozwiązań, zmierzających do ułatwienia życia rowerzystom.

Do roku 2001 w świecie sterów wszystko było jasne. Znakomita większość rozwiązań charakteryzowała się umieszczeniem łożysk na zewnątrz ramy, a średnica obudów tychże łożysk była większa od średnicy główki ramy. Jednak od roku 2001 średnica łożysk oraz sposobu ich osadzenia w główce zaczęły się zmieniać. Zaczęła się era sterów „zintegrowanych”.

Nowe odmiany suportów są coraz to doskonalsze, przed zakupem warto jednak zastanowić się, który wybrać. Rzecz w tym, że wyboru suportu często dokonuje się wraz z zakupem ramy.

To najbardziej charakterystyczny i rozpoznawalny nawet dla kompletnych laików komponent roweru szosowego. Od przeszło stu lat niezmiennie stanowi oręż herosów dwóch kółek.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB