SiD, Pike, BoXXer, Lyrik to widelce, które kojarzą Ci się z nazwą Rock Shox. Producent odświeżył je ale tym razem nie poprzestał na zmianie naklejek i lakieru.

W lutym SRAM zaprezentował nowe sterowane bezprzewodowo grupy osprzętu AXS.

Rowerem można, a nawet warto, jeździć cały rok, i to bez znaczenia, czy jest lato, jesień, czy zima. O ile nasz sprzęt nie wymaga szczególnego przygotowania do sezonu letniego, o tyle zimą wygląda to już zupełnie inaczej. Rowery z kategorii górskich, szosowych czy elektrycznych znacząco różnią się od siebie i wymagają konkretnych ukierunkowanych działań.

Owijka brudzi się, przeciera i przepaca. Warto ją wymienić co jakiś czas, bo nowa jest przyjemną odmianą. Jeśli lubisz miękkie i grube kierownice, możesz nawinąć taśmę gęściej niż proponuje to nasz ekspert, a cienkie owijki można nawinąć dwukrotnie. Są także specjalne poduszki żelowe, które można podłożyć i przykleić pod owijką dla poprawy komfortu.

Różnice w odczuciach z jazdy między rowerami tej samej klasy, ale różnych producentów, w dużej mierze wynikają z zastosowanego ogumienia.

Silna konkurencja w czasie zawodów i małe rozbieżności formy pomiędzy zawodnikami nakazują walczyć o wykorzystanie wszelkich, nawet najdrobniejszych zasobów dla uzyskania jak najlepszego wyniku.

To nie tylko kwestia estetyki, choć mówią, że czysty rower jest szczęśliwszy. Na pewno jest szczęśliwszy dla właściciela, bo po pierwsze: wolniej się zużywa, lżej działa, nie skrzypi, a ponadto tylko na czystym rowerze widać pierwsze oznaki awarii. Prędka diagnoza pozwala uniknąć poważniejszych następstw.

No i stało się. Na kurtce z membraną pojawiła się plama niewiadomego pochodzenia, a wszystkoodporne spodnie zesztywniały z nadmiaru błota. Stajesz przed prawdziwym dylematem: prać czy nie prać? Bo to przecież nie bawełniana koszulka czy kalesony, tylko ekwipunek o niewiarygodnych parametrach technicznych, kosztujący setki złotych.

Seryjne rozwiązania nie zawsze są optymalne, bo każdy z nas jest inny. Indywidualne cechy motoryczne, przebyte kontuzje, styl jazdy czy poszukiwanie lepszej efektywności sprawiają, że stajemy przed koniecznością zmiany długości korby.

Smartfon służy przeważnie nam, rowerzystom do nawigacji i zapisywania aktywności. A gdyby tak móc ustawić nim przerzutkę?

PressFit i inne odmiany nowoczesnych suportów na wciskane łożyska, takie jak BB86/92 czy BBRight, działałyby bezdźwięcznie w idealnym świecie, gdzie wszystkie ramy są perfekcyjnie wykonane. W rzeczywistości, niedokładności o skali ułamków milimetrów powodują, że wciśnięte łożyska są albo przygniecione, albo miski nie siedzą wystarczająco ciasno. Efektem jest trzeszczenie, którego nie da się pozbyć bez radykalnych posunięć.

– Przynajmniej raz w roku powinno się dokonać solidnego przeglądu roweru. Najlepiej zrobić to albo jesienią, albo wiosną – mówi Marek Biniek, specjalista Merida Polska, mechanik rowerowy z wieloletnim doświadczeniem. O czym należy pamiętać, aby rower spisywał się wiosną jak najlepiej?

Sprawdziliśmy jak bardzo różni się powierzchnia styku opon w zależności od rozmiaru.

Jeśli hamulce v-brake piszczą i źle działają, najczęściej powodem jest zużycie lub niesymetryczne starcie klocków hamulcowych. Należy je wymienić na nowe. Oto jak.

Porady techniczne z Shimano Service Center Airbike. Wśród butów MTB panuje jeden standard na dwie śruby nie kompatybilne z pedałami szosowymi. Wśród szosowych zdarzają się wyjątki, trzema śrubami montuje się bloki

U zarania bikeBoardu pojawił się cykl artykułów pod tajemniczym kryptonimem WOWSZSK (wszystko o co wstydzisz się zapytać swoich kumpli), gdzie tajemniczy Ken von Dratzky tłumaczył skomplikowane zagadnienia.

U zarania bikeBoardu pojawił się cykl artykułów pod tajemniczym kryptonimem WOWSZSK (wszystko o co wstydzisz się zapytać swoich kumpli), gdzie tajemniczy Ken von Dratzky tłumaczył skomplikowane zagadnienia.

Hybrydowy napęd górski to nazwa nieoficjalna. Dotyczy zastosowania kompaktowej korby szosowej (50-34) wraz z kasetą MTB o największej zębatce 32, 34 lub 36 z. Celem jest uzyskanie możliwie jak najbardziej miękkich przełożeń. Seryjnie nie występuje (wyjątek sram - patrz niżej), jednak bardzo często taka przeróbka pożądana jest przez osoby pokonujące na rowerach szosowych strome i długie podjazdy.

Wraz z upływem czasu płyn hamulcowy traci swoje właściwości, przez co hamulce coraz gorzej działają. Nacisk na klamkę nie wywołuje tak jednoznacznego zacisku na tarczy - to znaczy pogarsza się modulacja. Hamulce szybciej się przegrzewają i coraz szybciej tracą moc. Co gorsza utrata jakości ich pracy jest stopniowa.

Przyjęło się mówić: „źle mi działają przerzutki”. W ten sposób całą winę zrzucamy na niewinny mechanizm.

W poniższych poradach znajdziecie informacje o tym, na co zwrócić uwagę, żeby przedłużyć żywotność łańcucha i poprawić zmianę biegów, czym i jak go czyścić oraz w Jaki sposób fachowo oliwić.

Po lewej stronie jest kaseta. Jedna z kilkudziesięciu w ofercie Shimano, ale bardzo szczególna. W CS HG61-9 po raz pierwszy w historii seryjnych wyrobów zastosowano gigantyczny tryb 36z. A było to jeszcze w epoce „przeddziesiątkowej”. Dzięki niej można zbudować efektywny napęd 2x9, żeby dało się podjechać, ale i rozpędzić.

Miałeś to zrobić zimą, ale znowu zapomniałeś? nie szkodzi, oto garść porad, jak szybko można gruntownie ulepszyć działanie swojego roweru przed pierwszymi startami i wycieczkami.

Od naszej ostatniej rozprawki na temat standardów suportu minął już ponad rok (bikeBoard 1/2010). Przewidywaliśmy wówczas, że oprócz standardu Shimano, największe szanse na rozwój i popularność ma suport BB 30.

Na targach Eurobike 2012 jak zawsze można było znaleźć kilka ciekawych rozwiązań, zmierzających do ułatwienia życia rowerzystom.

Każdy mechanizm, którego regularnie się używa, wymaga obsługi. Z rowerem nie jest inaczej. Im częściej popychasz się do granicy własnych słabości, tym częściej twój rower narażony jest na rozregulowanie. Mechanizm rozregulowany nie tylko staje się mniej sprawny. Wyśrubowane tolerancje, jakim musi sprostać odpowiednio lekki ekwipunek, powodują, że już niewielkie rozregulowanie może w poważnym stopniu zmniejszyć trwałość. To dotyczy luzów w połączeniach śrubowych i suchego czy brudnego łańcucha, rozcentrowanych kół czy stanu systemu hamulcowego. Jeśli dodatkowo wziąć pod uwagę, że rowery górskie stworzono po to, żeby je brudzić, mamy do czynienia z mieszanką wybuchową, która w krótkim czasie jest w stanie zamienić najwybitniejsze dzieło inżynierii w stan pt. „kupa złomu”.

Aby rower uczynić szybszym, konstruktorzy pracują nad poprawą trzech czynników: aerodynamiką, masą oraz ograniczeniem tarcia. Poprawa pierwszego z nich jest praktycznie zablokowana przez przepisy UCI, o obniżeniu masy mówią wszyscy i na przełomie ostatnich lat widać kolosalną zmianę na korzyść kolarza. Jeśli chodzi o opory toczenia, to walka także trwa: nowe mieszanki gumy, specjalne osnowy opon, ogumienie bezdętkowe. Ale jest jeszcze opór generowany w łożyskach. Wielu producentów kusi ofertą łożysk ceramicznych do suportów, sterów, piast, kółeczek przerzutki, a nawet zawieszenia czy pedałów.

Optymalnie jest centrować na specjalnej centrownicy, ale licząc się z osiągnięciem mniejszej dokładności można też posłużyć się widelcem przednim lub tylnym. W komfortowej sytuacji są posiadacze hamulców felgowych. Klocki hamulców szczękowych mogą odgrywać rolę czujników centrownicy.

Każdy musi umieć to zrobić, bo na każdej niemal wycieczce można przebić dętkę. Ale zacznijmy od podstaw. Każdy rowerzysta powinien mieć przy sobie pompkę pasującą do zaworów dętek w swoim rowerze. To chyba oczywiste, że sama pompka nie pomoże kiedy w dętce jest dziura. Na absolutnie każdą wycieczkę, oprócz pompki, trzeba zabrać zapasową dętkę.

Po wielu godzinach spędzonych w trasie i ukończonym sezonie rower wreszcie trafił na zasłużony odpoczynek. Sprawił wiele radości i niezapomnianych chwil. Był niezawodny i zawsze gotowy dojechać gdziekolwiek zapragnęliśmy.



Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35
Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920